XARXES

Tres consells bàsics per 'ocupar' el TT de Twitter

Un estudi demostra que els 'hashtags' nous ho tenen més fàcil per ser 'trending topic'. L'algoritme premia les etiquetes que creixen de cop

Isaac Salvatierra
3 min

BarcelonaAconseguir que un hashtag arribi a ser trending topic de Twitter no és gens fàcil. Ho saben prou bé els defensors de #twitterencatala, que fa unes setmanes no van aconseguir l'objectiu de situar-se com a TT mundial tot i la piulada massiva que va copar el timeline català.

En aquests temps d'indignació 2.0 cal saber-se-les totes per assolir visibilitat a la xarxa. El TT és un aparador, i sovint és la manera més fàcil de captar l'atenció dels mitjans de comunicació tradicionals.

L'algoritme secret de Twitter fa impossible saber els criteris que situen una etiqueta al rànquing de les més vistes. Això ha fet créixer els últims mesos les queixes de diversos col·lectius, que acusen Twitter de censurar algunes campanyes. A banda del cas local de #twitterencatala, en són exemples recents la poca visibilitat dels indignats de Nova York (#OccupyWallStreet) o dels contraris a la pena de mort als EUA.

Un estudi de Social Flow demostra que l'algoritme de Twitter no només té en compte el volum de tuits. I això és clau.

Per als que vulguin ocupar el TT, tres consells bàsics:

1. Com més temps està una etiqueta a la llista de tendències, més tuits calen per mantenir-s'hi.

2. Ho té molt més fàcil per arribar a TT un hashtag mai vist abans que un que fa temps que circula.

3. És molt important entendre el que passarà a la xarxa i al món a l'hora que volem conquerir el TT. Des de l'òptica catalana, sempre serà més fàcil pujar a TT mundial quan dormen als Estats Units: entre les 8 del matí i les 13 del migdia, hora catalana. I no se us acudeixi intentar copar el TT local, per exemple, un dilluns a la nit, a l'hora de #elconvidat de TV3. O un cap de setmana durant un partit del Barça.

Hi ha una idea bàsica, tal com apunta el blog de Social Flow. El volum de tuits no és l'únic que compta. Si fos així, #justinbieber seria sempre TT mundial.

L'algorisme es fixa sobretot en les etiquetes que surten noves i pugen de cop. Si hi ha un augment sistemàtic en el volum de tuits però no hi ha un repunt clar, és possible que el tema mai assoleixi el top 10 dels TT. I és que Twitter té en compte l'historial dels hashtags.

Ofensiva catalana per despistar Twitter

Això explicaria el poc èxit de l'últim #twitterencatala, tal com explica el periodista Albert Cuesta al seu blog. Aquest diumenge mateix hi havia una convocatòria de #twitterencatala i l'expert i col·laborador de l'ARA ha proposat crear el hashtag nou #twitterincatalan. L'altre ja està cremat. De tota manera, la resposta de la doble iniciativa s'ha quedat a anys llum de la del 17 de setembre. Cuesta n'ha analitzat el perquè.

Tots aquests factors de l'algoritme de Twitter per calcular els TT donen resultats curiosos, tal com ha comprovat l'estudi de Social Flow. Per exemple, #occupyboston ha estat TT a moltes ciutats nord-americanes, però mai a Boston. El mateix ha passat amb Nova York. Una altra curiositat: #takewallstreet va ser TT, i en canvi #occupywallstreet, no. Censura?, es preguntava un tuitaire.

Twitter no desvelarà el seu algoritme, però l'estudi de Social Flow cal tenir-lo molt en compte. Fins i tot el recomana Dick Costolo, conseller delegat de Twitter.

stats