Les xarxes socials toquen sostre

L'última enquesta de 'Navegants en la xarxa' detecta un fre després d'anys de ràpida expansió: les fan servir a diari el 67,4% dels internautes, un punt i mig menys que ara fa un any

Agències
2 min

BarcelonaLa penetració de les xarxes socials està començant a tocar sostre després d'un "desenvolupament brutal": el 67,4% dels internautes les utilitza a diari (fa un any ho feia el 68,4%). El 90,5% fa servir Facebook, el 43,9% Twitter, el 30,1% Google +, el 24,3% LinkedIn i el 19% Tuenti (que decreix davant del 25,4% del 2011). Així es desprèn dels resultats de la quinzena enquesta 'Navegants en la xarxa', de l'Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació, que s'han fet públics aquest divendres.

L'estudi també apunta que l'accés a internet des de telèfons mòbils va igualar el 2012 el que es fa des d'ordinadors personals, mentre que la connexió a la xarxa des de tauletes s'ha duplicat. El 79% dels internautes espanyols accedeix a la xarxa des del telèfon mòbil –eren un 64% el 2011–, enfront del 78,8% que ho fa des d'un ordinador de sobretaula i un 80,9% que ho fa des d'un portàtil. Un 30,7% dels internautes utilitza la tauleta per connectar-se, el doble que ara fa un any. Un 17,3% accedeix des de videoconsoles i un 11,7% des de televisions, una xifra que gairebé duplica la registrada fa un any –6%–. El president executiu d'AIMC, Carlos Lozano, ha ressaltat que el factor de la mobilitat està aconseguint una "importància sense precedents" a internet.

Els serveis més utilitzats segueixen sent el correu electrònic i la navegació, però el 2012 s'ha detectat un increment de l'intercanvi d'arxius via FTP (11,3% enfront del 10,6% el 2011) i de P2P (creix del 19,5 al 24,3%), així com de les trucades telefòniques (del 9,8 al 14,6%). No obstant això, el creixement més gran s'ha registrat en la missatgeria instantània, que ha passat del 40 al 49,8%, un fenomen en què ha influït el creixent accés mòbil a internet (només el 10,6% dels internautes no utilitza aquest servei). WhatsApp és l'actor dominant (l'utilitza el 69,3% dels enquestats), seguit dels serveis de Facebook (46,5%) i Skype (34,2%). La coexistència de dispositius a la llar està afavorint la multitasca: un terç dels internautes es connecta a internet freqüentment mentre escolta la ràdio o veu la televisió.

Menys lectors de paper

El consum de televisió i ràdio a través d'internet està creixent (més del 45% ho havia fet l'última setmana), de la mateixa manera que l'accés en exclusiva a les versions digitals dels mitjans de comunicació (37,7%), cosa que està provocant que baixi el nombre de lectors de publicacions en paper. Els serveis pels quals més es paga són la descàrrega de llibres electrònics (24,7% d'internautes), el joc en xarxa (19,9%) i la descàrrega i escolta de música (12,8 i 9,3%). Només el 8% paga per veure pel·lícules o sèries, el 7,3% per descarregar i el 3,9% per llegir informació d'actualitat.

El 98,8% dels enquestats accedeix diàriament a internet i un 85,5% ho fa diverses vegades al dia. El 35,3% dels enquestats reconeix que utilitza internet diàriament al carrer o durant desplaçaments. El 56% dels internautes fa servir internet més de dues hores cada dia, un temps que han tret, sobretot, a la televisió.

L'excés de publicitat, el cost i la velocitat són les principals preocupacions dels internautes, si bé s'incrementa el recel sobre la privacitat i el tractament de les dades personals, sobretot en xarxes socials.

stats