Efímers 03/03/2015

Cursa de Facebook i Google per posar internet a tot el món

Zuckerberg busca socis entre les telefòniques, que estan en alerta pel nou servei de veu de WhatsApp

Dani Sánchez Ugart
4 min
Cursa de Facebook i Google per posar internet a tot el món

L’hospitalet de LlobregatHi ha 4.000 milions de persones a tot el món que no estan connectades a internet, la majoria als països en vies de desenvolupament. I Facebook i Google lluiten per ser els primers a connectar-les, en previsió que aquests països es converteixin en un magnífic lloc per fer negoci. Però a l’hora de posar-ho en pràctica les dues companyies tenen una aproximació diferent que es va visualitzar al Mobile World Congress (MWC), inaugurat ahir a Barcelona i que s’allargarà fins dijous.

Les dues conferències estrella de la jornada, la del fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, i la del vicepresident de Google encarregat del sistema operatiu Android, Sundar Pichai, van tractar sobre el mateix tema: com fer arribar internet al màxim nombre de persones. I tots dos van marcar distàncies amb els seus rivals. Mentre que Pichai va centrar els seus missatges en com fer arribar la connexió a zones recòndites -mitjançant l’ús de globus aerostàtics o drones -, Zuckerberg va minimitzar la importància de desplegar més xarxes. El jove empresari d’internet va afirmar que el 90% de la població mundial ja viu en una zona amb cobertura, i que el que és realment important és fer-los veure que internet els és útil per al seu dia a dia.

Per aconseguir-ho Zuckerberg va defensar la seva iniciativa Internet.org, una aplicació que ofereix connexió a alguns serveis bàsics d’internet (entre els quals Facebook, esclar) de manera gratuïta. Bàsicament, un dels homes més poderosos de Silicon Valley va viatjar a Barcelona per segon any consecutiu per convèncer els directius de les operadores de telecomunicacions que poden regalar aquests serveis bàsics d’internet, perquè després els usuaris se’n faran addictes i voldran pagar un pla de dades per tenir més serveis.

Però abans el magnat de 30 anys va haver de fer front a les preguntes incòmodes, que en el seu cas passen per WhatsApp, una aplicació que va comprar l’any passat. El servei de missatgeria ja assaja una funcionalitat per fer trucades de veu que incomoda les operadores, perquè amenaça d’escapçar una part important dels seus ingressos (els de les trucades). “Amb el temps el negoci de les operadores no serà la veu i els SMS, seran les dades”, va defensar.

I és que més enllà de la lluita dels dos gegants de Silicon Valley per connectar la resta del món, ahir al MWC va cristal·litzar també una altra batalla oberta en el sector: la que es lliura entre les empreses d’internet, com Facebook, i les operadores de telefonia, que demanen que les primeres se sotmetin a la mateixa regulació que elles, especialment ara que començaran a oferir serveis similars, com és el cas de WhatsApp. Aquest va ser un dels missatges que va enviar el president de Telefónica, César Alierta, en la conferència que va inaugurar el congrés, com també van fer directius de Vodafone i d’altres operadores. Zuckerberg va admetre que la regulació necessita “evolucionar”, però no es va mullar en quin sentit ho hauria de fer: “Jo no sóc regulador”, va repetir diverses vegades.

I per si la batalla no estigués prou calenta, Google encara va anunciar un altre servei que no devia fer especial il·lusió a les operadores: la companyia crearà una operadora mòbil virtual que, aquesta sí, entrarà en competència directa amb les tradicionals. Pichai va admetre que treballen en la creació d’aquest servei, que estarà disponible en els pròxims mesos, i tot i que no en va voler donar detalls sí que va explicar que l’empresa s’hi aproximarà de manera similar a la construcció de telèfons: és a dir, serà un projecte a escala mitjana, sense pretensió d’arribar a tot el món, i que servirà a la companyia del cercador per poder innovar en la resta de serveis: “És important pensar en hardware, software i connectivitat com un tot”. A més d’això, Google també va anunciar el llançament d’un sistema de pagament, Google Pay, per competir amb els d’Apple i Samsung.

Màxima expectació

Com l’any passat, la conferència de Zuckerberg va ser un dels atractius del congrés que va acaparar més atenció. Des de dues hores abans de començar, desenes -i després centenars- de persones es van aplegar a la porta de l’auditori on l’empresari havia de pronunciar la seva conferència, amb capacitat per a unes 2.000 persones, algunes més que l’any anterior segons una portaveu de GSMA -la patronal de les operadores i l’entitat organitzadora del congrés-. Entre el públic, a més de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, hi havia el futbolista del FC Barcelona Gerard Piqué, que té negocis relacionats amb la tecnologia. La resta de públic es dividia entre periodistes i directius de companyies relacionades o no amb el món de les telecomunicacions, com Saskia Thie, cap d’estratègia de relació amb els clients de l’aerolínia Air France-KLM, interessada a veure la conferència de Zuckerberg per aprendre “a connectar amb els clients quan són dalt de l’avió, ara que es comença a posar wifi a bord”, va explicar.

stats