19/02/2015

Foment desencalla totes les obres pendents

4 min
Foment desencalla totes les obres pendents

BarcelonaA tres mesos per a les eleccions municipals, i a pocs més per a les catalanes i les estatals, el ministeri de Foment ha decidit obrir l’aixeta i ha desencallat d’un cop de ploma quasi totes les grans obres ajornades per la crisi i els projectes atrapats a la teranyina de la burocràcia. Potser algú en trobarà a faltar alguna, com ara més inversió per a les Rodalies de Barcelona més enllà dels ínfims 306 milions pactats, però ahir Santi Vila es mostrava més que satisfet a l’hora de fer balanç del que havien aconseguit en poc més de dos anys de legislatura.

Les cinc prioritats de la legislatura

“Arribem al tram final de legislatura i és el moment de fer balanç dels acords estratègics. Hem anat per feina, amb lleialtat institucional i sense mirada ideològica, i per això el balanç és molt positiu”. Santi Vila no podia amagar el somriure mentre explicava com havien assolit quasi totes les fites que s’havien marcat ell i el seu equip quan van entrar a la conselleria -alguns ja hi eren amb Lluís Recorder-. En el marc d’aquesta “lleialtat institucional”, Vila va voler refer els ponts dinamitats amb Foment pel seu antecessor i es va fixar cinc objectius: l’arribada del tren a la T1 del Prat, els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, el Quart Cinturó, les Rodalies i el corredor mediterrani. Alguns dels acords que va presentar es van tancar en la reunió de dilluns entre Vila i Pastor, que els havien anat treballant des de fa temps i als quals només calia posar data. Els dos més importants, concrets i immediats són la llançadora a l’aeroport del Prat per fer arribar per fi el tren a la T1 -que suposarà 220 milions d’inversió pública, més 75 de privada- i la represa de les obres de la B-40, també coneguda com a Quart Cinturó.

220 milions per acabar el tram pendent de la B-40

Del Quart Cinturó ja n’hi ha dos trams en servei, un d’1,5 quilòmetres entre Abrera i Olesa de Montserrat i un altre de 4,5 entre Viladecavalls i Terrassa. El tram entre Olesa i Viladecavalls es va començar a construir el 2007 però el 2010 es va aturar a mig fer, incloent-hi un túnel de doble carril d’1,2 quilòmetres, perquè l’Estat va tancar l’aixeta. Doncs cinc anys després Ana Pastor ha donat el vistiplau a reprendre les obres “de manera imminent”, com va dir ahir Vila. En total falten 220 milions per acabar el tram, la majoria per al costós túnel de Viladecavalls. Des de la Coordinadora Contra el Quart Cinturó, però, són escèptics amb aquest anunci, i asseguren que des del 2010 sempre hi ha hagut una partida mínima en cada pressupost per mantenir unes obres “de baixa intensitat”, en paraules d’un dels portaveus, Toni Altaió, que afegeix: “Ara seguiran les obres mínimes, com fins ara, però el túnel no el començaran fins al 2016, quan l’empresa que l’ha de fer tingui assegurats els diners dels tres anys que tardarà a fer-lo”. El conseller també va anunciar que s’ha acordat començar l’estudi informatiu de l’últim tram -tot i que a finals del 2013 va dir que es faria el 2014-, entre Terrasa i Sabadell, que creu que serà ràpid perquè ja hi ha consens amb els alcaldes sobre el traçat escollit. Pel que fa al tram entre Sabadell i Sant Celoni, continua en punt mort.

¿El desdoblament de la R3 a Vic, per fi?

El novembre del 2013, després d’una crisi important a Rodalies per dos accidents de trens en poc temps, Santi Vila va tornar d’una reunió amb Ana Pastor amb dos acords sota el braç: 306 milions per a Rodalies en tres anys -que han acabat sent quatre- i el desdoblament parcial de la R3 fins a Vic, l’únic de la xarxa de Rodalies que continua amb via única. Llavors es va començar la tramitació del projecte, i ahir Vila va dir que aquest mes de març es farà la licitació. Després de tantes promeses -Osona fa mes de 20 anys que sent la paraula desdoblament - hi ha molt d’escepticisme, però sembla que aquest cop va de debò. L’obra s’ha hagut d’empetitir per fer-la viable: dels 700 milions del desdoblament total als 95 de tres desdoblaments parcials que permetran millorar la freqüència en hores punta. Es passarà d’un tren cada 30 minuts d’ara, a un cada 15. Els trams que es desdoblaran seran entre l’estació de Parets del Vallès i la de Granollers-Canovelles, entre la de les Franqueses del Vallès i la de la Garriga, i entre la de Balenyà-Tona-Seva i la de Vic. Els soferts usuaris de la R3, però, fins que vegin la primera màquina treballant -està previst per al 2016-, no s’ho creuran del tot.

Fora els camions de les carreteres de via única

Un dels col·laboradors més estrets de Santi Vila li ha dit que quan passi el temps una de les mesures més importants que es recordaran del seu mandat serà haver tret els camions de la N-II a Girona per millorar-ne la seguretat. Ahir el conseller ho explicava cofoi perquè Pastor ha estès la mesura a les carreteres nacionals que tenen una autopista paral·lela, seguint el que anomena el model Girona. Això afectarà la N-340 des d’Altafulla fins a Martorell, i entre Orpesa (Castelló) i l’Hospitalet de l’Infant; i la N-240 entre Lleida i Montblanc. Els camions hi tindran la circulació prohibida, i hauran d’agafar l’autopista amb una bonificació del 50% del preu del peatge. Les associacions de transportistes han avisat que seran “bel·ligerants”.

El tercer fil del corredor, de punta a punta

L’últim dels acords rellevants que han tancat Vila i Pastor és que Foment assumeix la petició de la Generalitat d’estendre el tercer fil ferroviari de punta a punta del territori català. De França a Castellbisbal ja existeix gràcies a l’AVE, i ara es garanteix que de Castellbisbal a Castelló també n’hi haurà, amb l’única excepció que de Vandellòs al País Valencià el tercer fil només es posarà en una de les dues vies, no com reclama Ferrmed, el lobi del corredor mediterrani. El tercer fil permet que hi circulin combois d’ample ibèric i d’ample internacional.

stats