ACCIDENT AERI, DOL EUROPEU
Efímers 25/03/2015

Germanwings: l’eina de Lufthansa per retallar costos

La companyia va traslladar tots els vols fora dels seus ‘hubs’ a la filial de baix cost

D.s.u.
3 min
La vicepresidenta per a Europa de Lufthansa, Heike Birlenbach, va explicar ahir al Prat que l’A320 sinistrat pertanyia a l’aerolínia des del 1991.

BarcelonaGermanwings és el resultat d’una estratègia de retallada de costos de l’aerolínia de bandera alemanya Lufthansa engegada el 2012. L’empresa, que passava per un moment delicat i que havia tancat el 2011 amb pèrdues de 13 milions d’euros, va decidir dur a terme un pla d’eficiències que passava per acomiadar fins a 3.500 persones i aconseguir rebaixar el sou a altres treballadors. Seguint el pla, la companyia va anunciar que tots els vols continentals que no alimentessin els seus hubs de Frankfurt i Munic passarien a ser operats per la seva filial de baix cost, Germanwings. D’aquesta manera s’aconseguia reduir costos en els vols que s’operaven punt a punt per poder competir amb rivals que no paraven de créixer, com Ryanair, EasyJet o Vueling, sense desnodrir els vols intercontinentals de la companyia i les profitoses rutes continentals als hubs.

El moviment va ser un èxit des del punt de vista econòmic. Els mercats el van saludar amb pujades de les accions i es van augmentar les eficiències, com es pretenia, cosa que va fer possible el retorn de la companyia als números negres, amb uns guanys de més de 1.200 milions d’euros. Tot i així, els treballadors de l’aerolínia no van rebre els canvis amb el mateix entusiasme. En els últims mesos, enmig de la negociació de les condicions del conveni col·lectiu, els empleats de Germanwings i també els de Lufthansa han convocat diverses jornades d’aturades, l’última de les quals la setmana passada, que va deixar milers de passatgers a terra. Ahir mateix diversos empleats de Germanwings es van negar a volar, fet que va obligar a cancel·lar desenes de vols.

Les vagues han tingut un gran impacte en el resultat de Lufthansa, fins al punt que la companyia va culpar-les de l’eliminació del dividend. L’any passat la companyia va registrar uns guanys de 55 milions d’euros, un 82,4% menys que un any abans, segons va explicar Lufthansa, que va xifrar l’impacte en el seu resultat de les vuit vagues que han fet els pilots en 232 milions d’euros.

El moviment de Lufthansa no era nou. S’emmirallava en els dels seus rivals -com Iberia, que va traslladar els vols de curt radi a la filial de low cost Iberia Express- i s’ha anat consolidant al llarg dels últims dos anys fins a completar-se al mes de gener. Precisament l’aeroport de Düsseldorf, on es dirigia l’avió sinistrat, va ser l’últim a canviar els vols de Lufthansa pels de Germanwings. El trasllat es va completar el mes de gener d’aquest any i el resultat va ser tan positiu per a l’empresa que Lufthansa ha decidit replicar-lo també amb els vols de llarg radi, amb destinacions al Carib, Dubai i Tailàndia des de 99,99 euros per trajecte.

42% de creixement al Prat

Germanwings, gràcies a assumir els vols de Lufthansa, ha experimentat un creixement gegantí en els últims anys. Entre el gener i el febrer d’aquest any l’aerolínia ha mogut un 42% més de passatgers des de l’aeroport de Barcelona que durant els mateixos mesos de l’any passat, fet que l’ha convertit en la quinzena que més passatgers ha transportat des de l’aeroport barceloní. La matriu, Lufthansa, encara es manté com la quarta aerolínia en nombre de passatgers de l’aeroport del Prat, amb més del triple de passatgers que la seva filial, gràcies a les concorregudes rutes a Munic i Frankfurt. Aquestes rutes se segueixen operant des de la terminal T1 del Prat, mentre que la resta han passat a ser operades des de la terminal T2, on es concentren les operacions d’aerolínies de baix cost com les britàniques Ryanair i EasyJet.

Però el gran creixement de Germanwings ha obligat a fer créixer la flota d’avions de manera molt accelerada, a la vegada que es reduïa la de Lufthansa. La manera més fàcil de fer-ho va ser precisament venent avions de la matriu a la filial. Aquest és el cas de l’Airbus A320 sinistrat, que va començar a operar sota el paraigua de Lufthansa el 1991 i que va ser traslladat a la filial Germanwings a principis de l’any passat, segons va informar ahir la vicepresidenta per a Europa de Lufthansa, Heike Birlenbach, en una roda de premsa a l’aeroport de Barcelona-El Prat.

Efectes al Prat

El moviment de Lufthansa de traspassar els vols que no alimentaven els seus hubs a Germanwings va tenir un efecte secundari per a l’aeroport del Prat. No és possible volar a Düsseldorf des de Barcelona amb una aerolínia de bandera: només hi operen Vueling, Germanwings i AirBerlin, l’aerolínia de la capital alemanya, que es troba en un procés per deixar enrere el seu passat low cost, tot i que només amb una freqüència diària.

També ha tingut un impacte sobre Aena, que ahir havia de presentar els primers resultats com a empresa cotitzada, però que va endarrerir la presentació per l’accident. La presentació de resultats tindrà lloc divendres a les 11 del matí, tres dies després del previst.

stats