COL·LAPSE, FERROVIARI LES REACCIONS
Efímers 22/05/2015

Mas culpa l’Estat de l’avaria a Rodalies i el titlla d’“inepte”

Tots els partits excepte el PP demanen més inversions de Madrid

Laia Vicens / Oriol March
3 min
Mas culpa l’Estat de l’avaria  a Rodalies i el titlla d’“inepte”  Vilanova i la Geltrú denuncia Renfe i Adif

Barcelona / CambrilsL’avaria a Rodalies va convertir-se ahir en una arma llancívola entre partits en el penúltim dia de campanya. CiU, ERC, ICV-EUiA i el PSC van criticar la minsa inversió de l’Estat a Catalunya i van exigir que es faci efectiu el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies. En canvi, el PP va defensar la despesa del govern de Rajoy a Catalunya.

En un acte a Cambrils, el president de la Generalitat va responsabilitzar l’Estat de l’avaria. “Aquest Estat que després ens critica i ens dóna lliçons, no és només un Estat hostil contra Catalunya, també és un Estat inepte per resoldre els problemes bàsics que afecten la gent”, va sentenciar Artur Mas. De fet, altres dirigents del seu partit també van mostrar-se molt crítics amb la gestió de la xarxa ferroviària del govern de Mariano Rajoy.

L’alcalde de Barcelona i candidat de CiU, Xavier Trias, va atribuir l’avaria a “l’abandonament en inversió i manteniment” de Rodalies, i va enviar una carta a la ministra de Foment, Ana Pastor, per demanar-li explicacions. El número dos de CDC, Josep Rull, va titllar l’avaria de “tercermundista” i va exigir “dimissions en cadena”. “La conclusió és clara: marxem”, va dir en relació al procés sobiranista. CiU presentarà una esmena al Congrés per demanar més recursos per a Rodalies.

Els republicans van anar més enllà i van afirmar que la solució a les contínues avaries passa per la independència, perquè seria la Generalitat qui gestionaria tota la xarxa de trens. Així ho va dir el president d’ERC, Oriol Junqueras, a RAC1, des d’on també va apostar per un canvi d’operador -ara és Renfe- si els catalans ho volguessin. “Renfe i Adif ens han recordat el cost de pertànyer a Espanya”, va dir el candidat d’ERC a Barcelona, Alfred Bosch, que va recordar que des del 2007 s’han deixat d’invertir 3.600 milions d’euros a Rodalies.

El PSC també va retreure la falta d’inversions, tot i que en aquest cas també va rebre la Generalitat, per no haver dut a terme les inversions promeses. Així ho va criticar el primer secretari del PSC, Miquel Iceta. A més, l’alcaldable a Barcelona, Jaume Collboni, va instar Trias a “exigir responsabilitats” a Foment. El PSC va demanar la compareixença urgent d’Ana Pastor al Congrés.

Des d’ICV, Dolors Camats va criticar el “papanatisme” de polítics com Josep A. Duran i Lleida (CiU) que prioritzen el tren de gran velocitat (TGV) en lloc de fomentar la despesa en Rodalies. L’avaria ha passat, va dir, perquè tant el PP com CiU i el PSC han invertit més en “obres faraòniques” que en Rodalies. La candidata de Barcelona en Comú, Ada Colau, va retreure que Trias no hagi utilitzat la seva “capacitat de pressió” per millorar la xarxa.

La candidata de Ciutadans a Barcelona, Carina Mejías, va equiparar la responsabilitat de l’Estat i la Generalitat en el col·lapse. En canvi, la líder del PP a Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho, va defensar aferrissadament les inversions de l’Estat i va criticar la “deslleialtat” de la Generalitat, que “no hi inverteix ni un euro”. Una reacció molt diferent va tenir el candidat popular a Barcelona, Alberto Fernández Díaz, que sí que va demanar explicacions “clares i immediates” a Adif. “És absolutament inacceptable”, va afirmar sobre l’avaria que ha marcat el final de campanya cap al 24-M.

Vilanova i la Geltrú denuncia Renfe i Adif

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú denunciarà Adif i Renfe per l’afectació de l’avaria d’ahir. L’alcaldessa, Neus Lloveras, va anunciar que reclamarà als responsables ferroviaris indemnitzacions per a tots els afectats. Segons va dir, “s’ha esgotat la fase de reclamar i fer pressió” i ara cal fer un pas més i “passar a la fase de la denúncia i de demanar indemnitzacions”. L’alcaldessa de Vilanova va criticar “la falta de voluntat de millorar el servei” i vol reunir-se amb representants de partits polítics i de la conselleria de Territori per fer un front comú i demanar un seguiment més exigent del funcionament de la xarxa de trens.

stats