TRAGÈDIA AÈRIA, LA INVESTIGACIÓ
Efímers 28/03/2015

El copilot va amagar que tenia la baixa el dia del sinistre

Lubitz estripava certificats mèdics que l’incapacitaven per treballar

Isaac Lluch
4 min
El copilot va amagar que tenia la baixa el dia del sinistre

Enviat especial a MontabaurUn dolor secret. Un secret mortal. Andreas Lubitz estava malalt i ho sabia. Però no volia que ningú a Germanwings ho sabés. No volia que ningú el privés de fer el que més li agradava: volar. El copilot tenia un patiment insuportable que ara ha traslladat als familiars i amics de les 150 persones que viatjaven en l’avió que dimarts va fer estavellar als Alps deliberadament, segons l’acusació de la fiscalia de Marsella. És una tragèdia dins de la tragèdia.

Els investigadors alemanys que dijous al vespre van escorcollar els dos domicilis de Lubitz, per trobar indicis que expliquessin per què va provocar l’accident de l’avió, van presentar ahir els primers resultats de la inspecció dels documents requisats. La fiscalia de Düsseldorf va confirmar que no es va trobar cap carta de comiat ni cap missatge de reivindicació. No es va presentar cap senyal que pogués suggerir que l’actuació del copilot tingués com a rerefons una motivació de caràcter polític o religiós. El que sí que van localitzar les autoritats policials al pis que tenia Lubitz a Düsseldorf són diversos documents mèdics que confirmen que el pilot patia una malaltia i seguia tractament. Entre la documentació requisada hi ha l’informe de baixa mèdica que li va prescriure un psiquiatre. El paper està estripat, la qual cosa fa deduir a la mateixa fiscalia que el pilot va intentar amagar la malaltia a Germanwings. Aquesta és la conclusió que va emetre, mitjançant un comunicat, el fiscal superior de Düsseldorf, Ralf Herrenbrück.

Incapacitat per volar

Lubitz, doncs, sabia que estava malalt. Almenys ho tenia corroborat diversos cops en negre sobre blanc per la lletra d’un metge. En rigor, no era apte per volar durant un temps, potser durant tota la vida. Per això va estripar una vegada i una altra les baixes mèdiques i va continuar treballant ocultant els seus problemes de salut a la companyia aèria.

El copilot, de 27 anys, estava des de feia temps sota tractament mèdic i psiquiàtric. Una nota que apareix a l’acta de l’Oficina Federal Alemanya d’Aviació (LBA, en les seves sigles en alemany) confirma, a més, que el jove havia de passar regularment controls mèdics, segons va avançar ahir el Süddeutsche Zeitung. Aquest diari afirma que la baixa mèdica la va firmar suposadament un neuròleg i psiquiatre de Renània que des de feia temps hauria tractat Lubitz com a pacient. Aquest doctor es va acollir ahir al codi mèdic, al dret de secret professional, i no va fer cap mena de declaració. Germanwings tampoc va voler pronunciar-se directament sobre aquest assumpte.

Controls mèdics

La filial de baix cost de Lufthansa va assegurar ahir, això sí, que en cap moment va tenir constància que el seu pilot, que va ingressar a la companyia el 2013, estava de baixa. De fet, un diari local, el Rheinische Post, assegura que Lubitz tenia informes signats per diversos metges. Però tot això se li va escapar aparentment a Germanwings, que al·lega, a més, que els regulars controls mèdics als quals se sotmetia el jove eren responsabilitat de la LBA.

En el rerefons d’aquesta qüestió es conjuga un canvi de regulació de la Unió Europea. Fins a l’abril del 2013, qui havia de fer els exàmens mèdics era la companyia aèria, però des d’aquella data, amb el nou reglament europeu, aquestes exploracions mèdiques han de córrer a càrrec de la LBA.

Qui també seguia l’historial mèdic de Lubitz era la clínica universitària de Düsseldorf. El copilot hi va ser l’últim cop el 10 de març, just dues setmanes abans de l’accident de l’avió sinistrat, que cobria la ruta entre Barcelona i Düsseldorf.

Una portaveu del centre clínic va desmentir que Lubitz hi rebés tractament per una depressió, però tampoc no va especificar per què n’era pacient, emparant-se en el secret professional. En tot cas, els informes mèdics que se li van fer a la Uniclínica de Düsseldorf ja són en poder de la fiscalia.

Silenci de la fiscalia

Els investigadors també van requisar material durant l’escorcoll que van dur a terme a casa dels pares d’Andreas Lubitz, a la petita població de Montabaur, que confirmarien que el pilot seguia un tractament mèdic. Quina és exactament la malaltia que patia el jove és ara per ara una incògnita. La fiscalia ha mantingut silenci sobre la qüestió, si bé té esperances que les anàlisis que fan els experts en el contingut de l’ordinador requisat a Lubitz aportin noves dades que permetin confirmar amb exactitud quin problema de salut tenia el pilot.

La majoria de mitjans alemanys han apuntat insistentment en les últimes hores que el pilot patia greus episodis depressius. Alguns diaris com el Bild van assegurar fins i tot que la depressió estaria darrere les interrupcions llargues que va haver de fer Lubitz durant els seus anys de formació de pilotatge a l’acadèmia de Lufthansa. També han entrat en el joc de les especulacions suposades crisis vitals que clínicament havia patit el pilot. En canvi, diaris com el Frankfurter Allgemeine Zeitung van citar psiquiatres alemanys experts que apunten que l’acte de suïcidi en què també es causa la mort a 149 persones més no és típic d’una depressió. Pot ser més aviat una manifestació d’un trastorn de la personalitat, segons assenyalava una font d’aquest diari.

La pregunta de per què ha passat el que és inconcebible és potser, en últim terme, mèdica. La qüestió no la poden respondre de manera exacta ni els científics i podria ser que ni el mateix Lubitz l’hagués respost mai si encara visqués.

Altrament, per als familiars de les víctimes i per a l’opinió pública mai no hi ha cap resposta que consoli en aquests casos. Un accident deixa tothom tocat, però un accident provocat enfureix les famílies de les víctimes. La confiança en la bondat de les persones la posen en dubte durant molt de temps els familiars, segons asseguren els terapeutes. El dolor secret d’Andreas Lubitz ha sigut un secret mortal per a 149 persones i per a tota la societat.

stats