XARXA FERROVIÀRIA EDUCACIÓ
Efímers 21/03/2015

El debat de les infraestructures arriba a l’aula

Estudiants de batxillerat d’un institut de Terrassa fan l’exercici de convèncer on invertir 300 milions

Laura Sugrañes Creus
2 min
Els alumnes de l’Institut Montserrat Roig exposant els arguments com a portaveus.

TerrassaAlumnes de secundària que es converteixen en ajuntaments, corporacions, gremis industrials i associacions de veïns per un dia per reclamar a uns xeics de Qatar que inverteixin 300 milions d’euros en les infraestructures que els afavoreixin més. Això és el que va passar ahir a l’Institut Montserrat Roig de Terrassa amb els estudiants de segon de batxillerat en una original classe de geografia. L’Ajuntament de Lleida, el Gremi Hoteler de Platja d’Aro, l’Àrea de Guissona, el Port de Tarragona, el Port de Barcelona, el gremi de petroquímics de Tarragona, BCN World, Aena, Abertis i Els Pets com a Associació de Veïns de Constantí van ser els diversos grups que els estudiants representaven per parelles. Col·locats en semicercle, cada parella tenia el seu cartell corresponent. Dos estudiants del màster de secundària eren els xeics àrabs i feien de jurat al costat del professor, Jordi Viaplana, que representava el president de la Generalitat i moderava les intervencions. “Sovint els alumnes no veuen la connexió entre les coses que expliques a l’aula i el món exterior. La geografia és ideal perquè et dóna elements per opinar de tot el que passa al país” va explicar Viaplana. En aquest sentit, el professor va organitzar una sortida al port de Tarragona que va permetre als estudiants conèixer la infraestructura així com les seves connexions amb altres entitats. Amb aquests coneixements va sorgir la iniciativa de fer el debat.

Els equipaments que cada grup podia escollir eren el corredor mediterrani, el desdoblament de la N-II de Barcelona a França, l’adaptació del port de creuers de Palamós, l’adaptació de la xarxa de trens a l’ample europeu, una estació d’AVE als aeroports de Barcelona o Reus, un parc de recerca científica a la Pobla de Mafumet i un Eurodisney a Tarrós. El principi a l’hora d’argumentar davant els inversors era la rendibilitat econòmica, per la qual cosa les corporacions lligades al turisme ho tenien més fàcil que l’Ajuntament de Lleida o l’Associació de Veïns de Constantí. Després d’un intens debat, els xeics van deliberar i finalment van guanyar els representants d’AENA de l’aeroport del Prat amb la creació d’una terminal satèl·lit. Els dos alumnes van argumentar que d’aquesta manera l’aerolínia de Qatar podria tenir més connexions.

“Treballar el sentit crític”

Més enllà dels guanyadors, durant el debat van sorgir temes com la poca o nul·la eficiència de certes infraestructures com és l’aeroport d’Alguaire, si l’economia del país s’ha d’incentivar només a través del turisme o bé cal apostar per un model productiu, o si les infraestructures responen a millorar la vida de les persones o només a interessos econòmics. També van parlar sobre si cal centralitzar les inversions en equipaments per fer-les rendibles o bé si s’han de repartir a la resta del territori català. Els estudiants van presentar arguments sòlids i el debat va ser actiu fins a l’últim moment. “L’objectiu ha sigut treballar el sentit crític, deixar de prendre apunts per qüestionar i conèixer el que passa al nostre voltant”, va expressar Viaplana al final de la classe.

stats