EDUCACIÓ
Terres de Lleida 24/07/2019

Connectar l’escola amb el seu entorn

El col·legi Jaume Miret de Soses, primer premi Centres Educatius 360

Gerard Martínez
2 min
Els nens i nenes de l’Escola Jaume Miret de Soses exercint d’improvisats arqueòlegs al pati del mateix centre durant la setmana cultural.

Soses“Només des de la col·laboració entre docents, escoles i entorn serem capaços d’afrontar els reptes que ens planteja el futur de l’educació. La clau és connectar el node de l’escola amb la resta de nodes que tenim al nostre voltant”, sentenciava Carlos Magro, vicepresident de l’associació Educación Abierta, durant l’entrega recent de premis als guanyadors de la crida # CentresEducatius360. La connexió i el treball amb l’entorn, el temps de migdia, repensar horaris dins el centre i la personalització d’aprenentatges van ser els projectes premiats.

En aquest sentit, el jurat de l’Aliança Educació 360 va decidir atorgar el primer premi ex aequo als projectes Fem escola. Descobrim Gebut, de l’Escola Jaume Miret de Soses, i El barri Can Tiana-Pont Vell 360, de l’Escola Tiana de la Riba de Ripollet, “per les seves propostes de connexió i treball amb l’entorn i d’implicació de les famílies i les entitats, participants d’un projecte educatiu compartit que potencia les oportunitats d’aprenentatge de l’alumnat i crea xarxa comunitària”.

“Fem escola. Descobrim Gebut”

“L’objectiu era dissenyar un projecte educatiu al voltant de l’excavació i el condicionament del jaciment ibèric de Gebut, que permetés el coneixement i l’estudi com a centre d’interès per a tots els nivells educatius i àrees de coneixement de l’escola”, explica Mercè Roca, directora de l’Escola Jaume Miret de Soses, que es mostra d’allò més satisfeta per l’obtenció d’un guardó que premia “la utilització, per part del professorat, d’una metodologia activa en què l’alumne era el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge”.

Així, doncs, la ingent tasca duta a terme al llarg de tot l’any veia la llum a final de curs en el marc d’una setmana cultural centrada en el món iber que, al seu torn, es cloïa amb la visita dels nens i nenes de l’escola de Soses, a la comarca del Segrià, al poblat de Gebut.

“La recerca arqueològica al jaciment de Gebut ens ha permès vincular la implementació de la metodologia per projectes i tallers amb un tema d’interès local”, explica Mercè Roca. De fet, durant el curs escolar han aparegut a les aules aspectes relatius a la història de les civilitzacions, la riquesa de les diferents cultures que conviuen en el nostre entorn i els punts de connexió entre elles, la qual cosa, segons la directora del centre, “ha fet possible dinamitzar, com a escola, activitats de reconeixement de l’origen de les famílies del centre i de la pròpia identitat amb la implementació d’experiències interculturals”.

Ara toca que l’Ajuntament de Soses, el seu associacionisme i els veïns recullin el guant i agafin el relleu de l’Escola Jaume Miret per donar projecció al seu patrimoni. I és que no passa res si, de vegades, els fills ensenyen coses als pares.

stats