ECONOMIA
Terres de Lleida 31/08/2022

El turisme frega el ple total

L’ocupació i les activitats de lleure baten rècords, però una part del sector busca més sostenibilitat

ALBERT GONZÁLEZ FARRAN
3 min
El turisme rural de les comarques de Ponent ha assolit la plena normalitat, amb un 100% d’ocupació, després dels anys afectats per la pandèmia.

LleidaL’ocupació turística a Lleida ha arribat aquest estiu a les xifres rècord que s’havien previst a principis de temporada. El sector calcula que a l’agost, el mes de més afluència de visitants, s’ha registrat una ocupació d’entre el 80% i el 95%, segons el tipus d’allotjament i la zona, tot i que en algunes dates i destinacions (sobretot al Pirineu) es va arribar al 100%. Malgrat que l’avançament del curs escolar al 5 de setembre comportarà també un final prematur de la campanya turística, el sector espera revalidar oficialment els bons resultats de l’any passat, que es van tancar amb les millors xifres de tots els temps: 550.000 viatgers i 1,5 milions de pernoctacions als establiments de turisme reglat (hotels, càmpings, turisme rural i apartaments turístics. Segons l’entitat, doncs, s’ha assolit la plena normalitat després dels anys afectats per la pandèmia.

De fet, el sector de l’hoteleria ja havia tancat el primer semestre de l’any amb el millor resultat de tots els temps i es constatava, a més, que s’havia recuperat el turisme estranger. La vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol, va qualificar de “molt satisfactòries” aquestes dades: “Perquè hem superat les xifres anteriors al període covid”.

L’oferta està absorbint encara tota la demanda que hi ha a la província. Enguany s’ha elevat l’aparador fins a les 55.000 places de turisme reglat, a les quals s’han d’afegir els habitatges d’ús turístic i les segones residències. Això va en paral·lel amb l’augment de fins a un 20% en tres anys de les empreses de turisme actiu (activitats aquàtiques i d’aventura, naturalesa i excursions a cavall o visites als parcs naturals). I el sector creu que encara hi ha marge per a més creixement.

Més turisme, menys aigua

Però tot això arriba també en un moment de màxima preocupació climàtica, sobretot pel que fa a les reserves d’aigua. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua, els embassaments de les conques internes catalanes es troben per sota del 40% de reserves. Un dels exemples més gràfics és l’embassament de Rialb, que es troba a poc més del 5% de capacitat.

El president de la Federació d’Hostaleria de Lleida, Josep Castellarnau, reconeix que “el tema de l’aigua preocupa a tothom”, però afegeix: “Anirem fent a mesura que tinguem més informació sobre la realitat climàtica”. I afegeix: “Hi ha molts pobles que estan patint restriccions a la plana de Lleida, però sortosament a la muntanya, de moment, no tenim gaires problemes”. Castellarnau assegura que les pluges han anat tornant al Pirineu de manera esporàdica “i l’aigua que necessitem per a les nostres activitats continua baixant pels rius”.

Juli Alegre, el cap de Promoció del Patronat de Turisme de Lleida, reconeix que a la demarcació hi ha sensibilitat pel canvi climàtic: “Ens estem posicionant com a turisme sostenible, respectuós amb el territori”. En aquest sentit, 138 empreses de turisme del Pirineu i les terres de Lleida ja s’han adherit en tan sols dos anys a Biosphere Sustainable, un segell que certifica “les bones pràctiques i els esforços sostenibles d’empreses, per demostrar com contribueixen al compliment dels objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides”. Totes aquestes empreses lleidatanes, la majoria d’allotjaments, representen al voltant d’un 10% del total que operen a la demarcació, incloent-hi oficines de turisme i empreses de turisme actiu. Malgrat tot, la majoria d’entitats són de petit format i no s’hi ha adherit encara cap cadena hotelera de grans dimensions.

“No podem negar que el turisme està generant riquesa i llocs de treball, i fins i tot atura el despoblament rural –reconeix Alegre–, per això hem de generar una oferta que doni qualitat i sostenibilitat”: “No ens hem d’oblidar que nosaltres treballem primordialment per al territori, no per als turistes”.

Un gran esforç

“Amb el segell Biosphere, els consumidors de tot el món poden saber de manera ràpida i senzilla com contribueixen les empreses i les destinacions a millorar la vida local del seu entorn, la seva economia, l’ocupació, l’educació, el benestar dels ecosistemes i tot un seguit de qüestions de sostenibilitat”, expliquen els portaveus de l’Institut de Turisme Responsable, l’organització internacional independent amb seu a Tenerife que emet el certificat Biosphere. El seu secretari general, Patricio Azcárate, reconeix que el turisme de Lleida “ha fet un gran esforç en molt poc temps”, però adverteix que “al final haurà de ser el mateix turista qui prengui la decisió d’anar a un lloc o un altre”.

Demanar als clients que tinguin cura del consum de l’aigua i de la llum, cuinar amb productes de proximitat, reinventar les activitats de lleure i fomentar les energies renovables són algunes de les propostes que aquest institut fa a les empreses que s’hi han compromès. En total aporta una llista de 70 accions i 300 activitats per treballar per una gestió turística més sostenible.

stats