Portada 06/10/2014

L'Audiència creu que els controladors aeris del caos de 2010 simularen estar malalts

El tribunal ha estimat el recurs d'apel·lació contra l'arxivament i ordena reobrir el cas perquè els metges forenses aclareixin si és possible l'afecció col·lectiva dels treballadors

Antònia Artigues
3 min
Nombroses persones, tirades a l'aeroport de Son Sant Joan el dia de l'acció dels controladors

PalmaL'Audiència de Palma ha ordenat reobrir la investigació per determinar si els controladors aeris que els dies 3 i 4 de desembre de 2010 deixaren el seu lloc de feina als aeroports de Palma, Eivissa i Maó al·legant problemes de salut –que el tribunal qüestiona clarament– poden haver comès delictes. L'actuació dels controladors de Balears, que es repetí a la resta de l'Estat, causà un greu caos aeri que va provocar fins i tot el tancament de l'espai aeri estatal i va dur a la declaració de l'estat d'alarma, moment en el qual els controladors tornaren als seus llocs. El tribunal de la Secció Segona de l'Audiència ha estimat el recurs de la Federació Hotelera de Mallorca i ha deixat sense efecte l'arxivament de la causa acordat pel Jutjat d'Instrucció número 1 de Palma. Cal recordar que els fets passaren durant els dies del pont de la Constitució i milers i milers de ciutadans quedaren a terra pel tancament de l'espai aeri.

La resolució de l'Audiència obliga a reprendre la instrucció i exigeix que s'aclareixi, amb els oportuns informes dels metges forenses, "si és possible o creïble una explosió epidèmica de tanta intensitat que durant 24 hores afecti un sector concret de la societat en la seva pràctica totalitat i ningú més". En la interlocutòria, el tribunal deixa entreveure clarament que pensa que les sobtades malalties dels controladors no eren reals, sinó que formaven part de l'estratègia acordada en protesta per l'aprovació, el mateix dia 3 de desembre, d'un decret que afectava les seves condicions de feina. El tribunal –es podria dir que en to irònic– parla d'un "insòlit procés patològic" que va afectar la immensa majoria dels controladors i destaca que mai no s'havia produït un fenomen d'aquestes característiques "en la història de l'aeronàutica".

Les converses entre els controladors, enregistrades i aportades a la causa, en són la clau i els fets en els quals el tribunal basa la seva decisió que la investigació ha de continuar per aclarir si s'han falsejat els informes mèdics i, si n'és el cas, personalitzar responsabilitats penals de cada un dels controladors.

Pel tribunal, de les converses en els centres de control, es deriven "indicis d'activitat criminal". Segons el tribunal, just després que es completi la investigació es pot determinar si s'han comès delictes i quins poden ser.

Les converses dels controladors, la clau

Les converses deixen poc marge a dubtar que tot era un muntatge... o almanco així ho pensa el tribunal. Realment alguns extractes –just com a exemples– són clars:

"Es va cap a la desconnexió... perquè s'espera que surti una decretada al migdia".

"Estau reduint capacitats ja?... Tothom està entregant un informe de baixa".

"La cosa va grossa, eh? La cosa està d'una desconnexió general a tot Espanya".

"La veritat és que teniu nassos, eh?... Sí, sí... i en ple pont... Idò sí, però ells també han tret la decretada avui dematí".

"Estan sortint els vols amb normalitat? No, no, està tancat l'aeroport. I això? Perquè no tenim controladors, es troben malament tots... Estan fatal... D'acord, d'acord".

"T'anava a dir una cosa... l'excusa que hi ha... bé, la raó és ATC staffing, aquí parlen alguns d''Illnes', malaltia ATC staffing".

"Què teniu tots? caguetes? Bé, s'han desconnectat, eh? S'han posat malament tots".

"No puc venir perquè he anat al dentista i encara estic fotut.. Ah, d'acord, perfecte, ho pos ara".

Fins i tot hi ha converses de l'endemà, de dia 5, que van en la línia de confirmar l'estratègia. "S'ha de tornar a fer, en 15 dies... Sí, sí, aquest és l'esperit. Tu has vist que es pot fer, que s'atura un país... Ostres, això s'està enregistrant?".

"Sí, sí, ha sortit molt bé, quatre dois; a la guerra un altre cop". També hi ha converses en les quals algú, amb to crític, adverteix que "és una pocavergonyeria" i lamenta que es deixarà la gent a terra. "És una vaga...", afirma l'interlocutor.

Pel tribunal, hi ha indicis més que suficients que apunten que de manera organitzada es va produir un abandonament il·legal d'un servei públic, com és la direcció i control del trànsit aeri. El tribunal afegeix que és igual que els controladors continuassin a les instal·lacions d'AENA, com al·leguen en defensa seva.

Els delictes

El tribunal entén que de les converses es dedueix clarament que les malalties al·legades no existiren i que, per tant, si es confirma que els informes mèdics responen a una simulació concertada, idò la conducta dels controladors podria ser il·legal. Per això, s'ha de continuar endavant amb la investigació per determinar els delictes que podrien haver comès. La causa està oberta per possibles delictes d'abandonament de destinació per funcionaris i també de sedició, que castiga l'abandonament col·lectiu de les seves funcions en una aeronau o un aeroport com a protesta, desobediència coactiva o represàlia al comandament.

stats