PARLAMENT
Balears 09/11/2015

El Pacte inicia el canvi al Règim Especial perquè els vols entre illes costin 30€

La iniciativa també haurà de ser aprovada a les Corts perquè es pugui aplicar

Q. Torres
3 min
Els portaveus de les forces del Pacte, Alberto Jarado (Podem), Pilar Costa (PSIB) i David Abril (MÉS) / ISAAC BUJ

PalmaEls grups de la majoria progressista han registrat aquest dilluns al Parlament una modificació de la llei que estableix el Règim Especial de Balears (REB) amb l'objectiu que els vols entre illes no costin més de 30 euros. La modificació d'aquesta llei estatal, perquè inclogui la coneguda com a tarifa plana, també haurà de ser aprovada per les Corts perquè pugui fer-se realitat.

Al Parlament no hi haurà problema perquè la iniciativa ha estat registrada pel PSIB, Podem, MÉS per Mallorca i MÉS per Menorca, que tenen majoria absoluta, i la incògnita és què passarà a les Corts, ara dissoltes per la convocatòria de les eleccions estatals. En funció de la nova majoria, la iniciativa que surti del Parlament balear tindrà més o manco opcions.

La proposició de llei registrada aquest dilluns modifica l'article quatre, que fixa els preus del transport interinsular de viatgers. Fins ara aquest article només establia que als ciutadans espanyols i de la resta de membres de la Unió Europea, residents a Balears, se'ls havia d'aplicar el conegut com a descompte de resident per viatjar en avió o vaixell entre illes i que aquest descompte havia de ser el mateix que s'estableixi per a Canàries (actualment és del 50% del preu del bitllet).

Ara es manté aquest descompte per als viatges en vaixell entre illes, però no per als bitllets d'avió entre illes. En aquest cas s'estableix que “s'aplicarà la tarifa màxima universal de 30 euros en règim de declaració d'obligació de servei públic”. I es concreta que la tarifa per trajecte no superarà mai el preu final de 30 euros, incloses les taxes; que s'aplicarà a tots els usuaris de cada una de les rutes establertes, amb independència del seu lloc de residència; i que es garantiran freqüències, capacitats i horaris adequats i suficients, que donin resposta a les necessitats de mobilitat entre les illes, com també a l'accés a l'oferta de connectivitat que ofereixi l'aeroport de Palma.

La proposta de modificació de la llei està firmada pels portaveus dels quatre grups que varen subscriure el Pacte: Pilar Costa (PSIB), Laura Camargo (Podem), David Abril (MÉS per Mallorca) i Nel Martí (MÉS per Menorca). I en l'exposició de motius de la iniciativa es justifica la modificació plantejada per als preus dels bitllets d'avió entre illes al·legant que el sistema actual, basat en la bonificació als viatgers residents a les Illes, “s'ha demostrat a dia d'avui que és un model insuficient i ineficient per garantir el dret de mobilitat entre illes de residents i, en canvi, actua com un fre a la reactivació econòmica que té com un dels motors principals el turisme”.

La iniciativa, assumida per les forces del Pacte en els acords de governabilitat, permetria abaratir el cost del 80% dels desplaçaments que es fan entre illes, segons aquestes formacions. Però la seva aprovació depèn de les Corts generals perquè el REB és una llei estatal.

La proposta de modificació del REB arribarà després que el govern central del PP n'hagués començat a tramitar una just abans de les autonòmiques, d'acord amb l'Executiu balear de José Ramón Bauzá, que va ser retirada de tramitació mesos després pel desacord de la nova majoria balear. La modificació preveia bonificacions fiscals sobre una part dels beneficis de les empreses i autònoms si aquests es destinaven a determinades inversions, però el PP va parlar de nou règim fiscal i el va comparar amb el de Canàries.

El PSIB ja va presentar en el seu moment unes esmenes que suposaven un text alternatiu en el qual, entre altres mesures, es plantejava la tarifa plana de 30 euros per als vols entre illes. El sistema previst és establir aquesta tarifa per vols entre illes, tant per a residents com per a visitants, a través de l'assignació del servei públic a una aerolínia a la qual se subvencionarà amb la diferència del cost real del trajecte.

stats