Publicitat
Publicitat

INVERSIÓ PÚBLICA

El Consell no ha rebut ni un euro per a carreteres des que governa Rajoy

La institució que presideix Salom i el govern de l'Estat allarguen el conveni viari tres anys per rebre fins al 2022 els prop de cent milions que no han arribat

El Consell de Mallorca no ha rebut ni un euro del conveni de carreteres des que governa el PP a l'Estat. Les obres que s'han fet fins ara (com l'inici del segon cinturó, per exemple) s'estan pagant amb els 150 milions d'euros que arribaren de Madrid quan governava el PSOE i que el Pacte no va gastar en carreteres.

Això reconeix la institució i així figura en la modificació del conveni de carreteres que s'ha acordat amb el Ministeri de Foment, que aquest dilluns ha aprovat el ple del Consell amb els vots a favor del PP i el rebuig de l'oposició. Els canvis allarguen tres anys el període de vigència perquè les tres anualitats que no s'han cobrat (34,6 milions de l'any 2012, 31 milions del 2013 i 31,5 del 2014) no es perdin i es rebin els tres darrers anys, del 2020 al 2022. Així, continuaran arribant els 431 milions d'euros previstos inicialment, però en un període de temps més extens. Del 2015 al 2022 han de venir 237 milions.

El nou conveni de carreteres també modifica les actuacions viàries inicialment previstes. S'eliminen, per exemple, les obres vinculades a la segona part del segon cinturó de Palma, que ara només anirà de l'autopista de l'Arenal a la d'Inca. Així, desapareixen els projectes per enllaçar la carretera de Sóller amb els accessos al polígon de Son Castelló, el desdoblament del camí dels Reis entre la carretera de Sóller i la de Valldemossa, el soterrament del camí dels Reis entre la carretera de Valldemossa i el polígon de Can Valero, la prolongació del tercer carril de l'autopista de l'Arenal i el tercer carril de l'autopista d'Andratx.

En canvi, s'hi incorpora com a prioritari el desdoblament entre Llucmajor i Campos per donar continuïtat a l'autovia fins a Llucmajor. La intenció del Consell és iniciar aquesta obra el proper any. També es considera prioritària la millora de l'enllaç a Son Hugo i la creació d'un carril addicional entre l'autopista d'Inca i la carretera de Sóller. Finalment, s'hi afegeixen les variants d'Algaida, Artà i Campanet, algunes de les quals havia de pagar l'Administració autonòmica, perquè siguin finançades pel govern de l'Estat.

Ara bé, encara hi ha una darrera novetat, que fa referència al pagament de les actuacions. Si fins ara l'Estat pagava l'anualitat i després el Consell havia d'anar justificant les obres, a partir d'ara primer s'hauran d'executar i justificar i després es pagaran. Precisament aquesta modificació ha estat l'element que ha provocat més debat en el ple del Consell en què s'ha aprovat el conveni i ha estat un dels motius al·legats pels grups de l'oposició per votar en contra de la modificació.

El conseller insular d'Obres Públiques, Mauricio Rovira, ha justificat la modificació i que no hagin arribat els doblers del conveni els tres darrers anys amb la gestió que en va fer el Pacte. Segons Rovira, en temps del Pacte el Consell va cobrar 150 milions del conveni de carreteres, però només va justificar actuacions per 20 milions d'euros. Amb ell de conseller, s'han fet actuacions per valor de 80 milions d'euros a compte dels que ja s'havien pagat i les partides assignades a aquest afer en els pressuposts de l'Estat per als tres darrers anys no han arribat perquè encara s'estan gastant les dels anys anteriors.

"Hem executat 80 milions, no hem hagut de tornar res i hem garantit que podrem executar el conveni", ha defensat Rovira, qui ha recordat que el Ministeri pretenia inicialment que el Consell hagués de tornar els doblers que cobrà i no destinà a carreteres. A canvi, va admetre, el Consell s'ha vist "obligat" a acceptar una clàusula segons la qual Madrid no pagarà fins que les obres estiguin fetes i justificades.

"Els doblers que han arribat amb el PP han estat zero. El PP fa inversió pública gràcies als doblers que va dur el PSOE en la legislatura anterior", ha contestat la socialista Mercedes Garrido, qui també ha retret a la presidenta del Consell, Maria Salom, la contradicció que suposa acceptar ara que primer s'hauran de fer les obres i després cobrar-les perquè l'any 2011 va assegurar que, si no tenia els doblers, no faria carreteres. "Varen fer demagògia el 2011 i ara són esclaus de les seves paraules", hi ha afegit la socialista, qui ha defensat el vot en contra de la modificació del conveni perquè entén que s'ha "empitjorat".

"Hi votarem en contra perquè estam en contra de l'autopista Campos-Llucmajor", ha anunciat el portaveu de MÉS, Joan Font, qui ha anunciat que, si governen, canviaran el projecte perquè, malgrat reconèixer que s'ha d'actuar a la via actual, hi ha opcions millors i menys impactants que continuar l'autovia. Font també ha criticat que amb el PP a Madrid no hagi arribat "ni un cèntim" pel conveni de carreteres.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT