PALMA
Societat 18/04/2015

Més de mitja ciutat pateix un renou intolerable

Entre un 55 i un 60% de la població està exposada, dia i nit, a nivells que superen els límits aconsellats per la directiva europea

Lluís Planas
2 min
Més de mitja ciutat pateix un renou intolerable

PalmaMés de la meitat de la població de Palma està exposada, dia i nit, a nivells de renou que superen els límits de tolerància fixats per la directiva europea. El mapa de renou actualitzat de la ciutat, que l’Ajuntament ha d’elaborar cada cinc anys en compliment d’aquesta directiva, mostra que entre les 7 i les 19 hores un 55% de la població suporta un renou superior als 65 dBA (indicador del risc auditiu), mentre que fins a un 60%, entre les 23 i les 7 hores, està exposada a un renou superior als 55 dBA.

El mateix equip encarregat per part de l’Ajuntament d’elaborar el mapa, el Grup d’Investigació en Instrumentació i Acústica Aplicada, adverteix que el nombre de persones exposades al renou a Palma és “bastant elevat”. Segons els seus càlculs, al voltant de 229.300 persones durant el dia i de 247.700 a la nit estan sotmeses a un nivell de renou per damunt del límit tolerable.

L’estudi assenyala el trànsit rodat com la principal font de renou a Palma -supera el 90% del total-, pel que fa al nombre de persones i a l’extensió del terreny afectat, ja que les emissions acústiques que genera s’estenen per la pràctica totalitat del municipi. A més, considera que la morfologia urbana de la ciutat és una de les causes fonamentals perquè un gran nombre d’habitants es vegin sotmesos a nivells insuportables.

Les zones més poblades són les que suporten més trànsit al voltant. És així perquè la major part de la població es troba concentrada a l’interior de la via de cintura, el principal focus de renou i que suporta més vehicles i a més velocitat. En general, en aquesta zona, la concentració d’edificis és molt elevada, als dos costats de la via i molt propers a aquesta i amb molt poques zones obertes. Això provoca, segons apunten els redactors de l’estudi, “que els nivells produïts pel trànsit no s’atenuen abans d’incidir en els edificis”. A més, tenint en compte la distribució del trànsit en aquest indret, “l’efecte pantalla que produeix la primera línia d’edificis queda emmascarat pels nivells sonors emesos en els carrers laterals i del darrere, que també assumeixen una intensitat de trànsit important”.

A l’interior dels límits que marca la via de cintura destaquen, així mateix, els nivells de renou que es generen a tot el tram de les Avingudes -Portugal, Alemanya, Comte de Sallent, Joan March, Alexandre Rosselló i Gabriel Alomar i Villalonga- amb uns indicadors sonors que superen els 70 dBA de dia i els 65 dBA de nit, molt per damunt dels límits tolerables.

En un segon anell de vies de circulació dins de la ciutat -avinguda Argentina, Balanguera, Andreu Torrens, Ausiàs March, Rosselló i Caçador, Balmes, Josep Darder i Adrià Ferrà, Francesc Pi i Margall i Manuel Azaña- s’adverteixen en l’estudi nivells molt elevats de soroll, que arriben a superar els 75 dBA durant el dia.

stats