01/10/2016

Oposicions i messions

3 min
Oposicions i messions

N’esperam els resultats, tot i que la setmana ens ha duit tota mena d’informacions sobre l’oposició a una plaça de responsable de conservació de les col·leccions de la Fundació Pilar i Joan Miró a Palma. La plaça sembla maleïda, si tenim en compte l’historial d’acusacions, de pèrdua i estranya recuperació d’una obra del mateix Joan Miró, de baixes i altes laborals, de suspensió de feina i sou o d’informes contradictoris o contradits que arrossega de l’època de la conservadora en cap Maria Lluïsa Lax. S’ha estat gairebé dos anys per posar a concurs la plaça deserta, però la nova etapa sembla que no comença millor. Almenys l’oposició convocada i que té lloc aquestes setmanes està despertant tota mena de suspicàcies, especialment entre les mateixes oponents (set dones) i fins i tot entre els membres del tribunal, del qual ja n’han dimitit dues: Catalina Cantarellas, que representava la UIB, i Joana Maria Palou, directora del Museu de Mallorca.

Què ha passat? Segons el relat de les concursants, ja de tot d’una es canviaren les bases per accedir a l’oposició i s’obriren els requisits a un ventall de titulacions superiors que poc tenen a veure amb la feina de la conservadora d’obres d’una col·lecció, habitualment i originalment restringit a persones que tenen la llicenciatura d’Història de l’Art. Així i tot, passada l’estranyesa per aquest fet, sembla que el detonant del malestar de les oponents va arribar el dia en què es va permetre que una de les que volien optar a la plaça pogués lliurar documents que eren requisits fora de termini, quan aquesta persona no havia entrat en la llista d’admeses. El fet que l’oponent afavorida dugui el llinatge de la família política de Joan Miró no va fer més que augmentar les suspicàcies. Substitució de les actes per unes altres, sense reflectir-ho. Fins aquí els prolegòmens als exàmens.

Asseguren algunes de les oponents, que volen guardar l’anonimat per evitar possibles represàlies, que qui concursa amb nom i llinatges familiars no s’ha amagat ni poc ni gens de la familiaritat amb la casa i amb el director de la Fundació Pilar i Joan Miró, Francisco Copado, que actua de president del tribunal. Sempre segons les esmentades fonts, l’oponent va passar rascat el primer examen, el de qüestions jurídiques, una prova que va ser impugnada per una de les oponents per les irregularitats ja descrites; un dret, el d’impugnar, al qual ja se sap que molts d’oponents renuncien per no ser considerats problemàtics abans de la resolució del concurs.

Arribades al segon examen, en el qual s’avaluava els coneixements sobre l’obra de Miró, sortí un tema que no va agradar a la concursant de la família: Joan Miró i la fotografia. Sense tallar-se un pèl, davant la resta d’oponents, es dirigí en veu alta al director de la Fundació per recordar-li, més o menys, que havia quedat amb ell que si sortia aquest tema el canviarien. Les protestes de la resta de les oponents foren immediates: fa mig any o més que preparen el temari i mai no els passà pel cap que els pogués agradar o no un tema. Hagué d’intervenir el representant de l’Ajuntament de Palma perquè el tema no fos canviat a sol·licitud de qui mostra tanta familiaritat.

En aquests moments, mentre s’esperen els resultats d’aquest segon examen, i després de la dimissió de dos membres del tribunal, no hi ha cap de les altres sis concursants que no se’n faci creus del que els està passant. Qualcú n’hauria de donar explicacions.

Comissió assessora de la FPEA

La Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Palma es va comprometre a nomenar una comissió assessora de la Fundació Palma Espais d’Art (FPEA). Aquesta setmana l’Associació d’Artistes Visuals de les Illes Balears ha recordat que passen els mesos, que ja hi ha director de la FPEA, però res saben les associacions, col·lectius i entitats del sector de la promesa -i necessària, això ho afegesc jo- comissió assessora. Convindria accelerar-ho.

El Centre de Fotografia

Insistesc, una vegada més, que el que és urgent accelerar és la construcció del Centre Internacional de Fotografia Toni Catany a Llucmajor. Aquesta setmana els responsables de la Fundació Toni Catany i el batle de Llucmajor denunciaven la paràlisi que pateix el projecte des que se signà el protocol d’actuacions. La segona pròrroga de la partida de 4,3 milions per a la construcció de l’edifici expirarà el 2018 i, si el Consell de Mallorca no activa les properes setmanes el concurs per a la planificació arquitectònica i el començament de les obres, podem posar messions que aquesta illa quedarà sense un gran projecte cultural i sense un llegat que ens ha caigut del cel. Del cel de Toni Catany.

stats