Publicitat
Publicitat

TRANSFORMACIÓ URBANA LES CLAUS

Palma es rehabilita empesa pel turisme

600 obres per any fan créixer les places d’hotel i els pisos, principalment de gamma alta

Bastides, camions que entren i surten, i quadrilles que recuperen l’alè durant el berenar mentre miren de coa d’ull tot el que queda per descarregar. Les escenes pròpies del sector de la construcció que tan habituals eren en els anys del boom tornen, però per sort d’una altra manera: amb més mesura i focalitzades a recuperar antics edificis o pisos del centre de Palma que havien estat abandonats durant dècades.

El 2014 acabarà amb prop de 600 actuacions visades pel Col·legi d’Aparelladors, que van des d’una reforma interior als canvis de cobertes o millora de façanes. La rehabilitació d’edificis és ara mateix un dels motors de l’activitat econòmica per al sector de la construcció. “Pel que observam des del Col·legi, principalment ens trobam davant dues tipologies principals: l’habilitació d’edificis com a hotels dins el centre antic i la rehabilitació de pisos o d’edificis sencers, ja sigui per la comunitat mateixa, que millora els espais comuns, com per empreses que l’han adquirit per fer-hi pisos”, afirma Mateu Moyà, secretari tècnic del Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Mallorca.

Els anys de majors penúries del sector sembla que queden enrere a poc a poc, i l’interès que genera Palma com a destinació turística o residencial capta ara mateix una importantíssima inversió de recursos. “En els anys més durs de la crisi, pràcticament només es feien obres marcades per la Inspecció Tècnica d’Edificis, que ha estat un instrument fonamental, perquè ha mogut recursos en moments difícils i perquè ha millorat molts edificis antics”, diu Moyà.

Ja des de 2011, amb 593 actuacions registrades al Col·legi d’Aparelladors, s’havia detectat un comportament de Palma molt diferent del de la resta de Mallorca. “Les xifres no han variat gaire els quatre darrers anys, allò que passa és que ara també hi ha obres més grans i això fa que s’estigui generant més ocupació”, assegura Moyà.

Palma atreu

Palma està de moda i la seva transformació té molt a veure amb el turisme. Més visitants i més gent que hi vol romandre. El capital cerca oportunitats. A la inversa, alguns cartells pengen esperant que passi l’inversor i s’enamori. “Els preus no són barats i s’ha de calcular molt bé l’operació, perquè els edifics antics tenen sorpreses i, a més, no pot fer la feina qualsevol, necessites professionals especialitzats”, diu Juan Serra, un petit constructor que té dues rehabilitacions en marxa.

“Durant molts anys, el sector va mirar cap a fora dels nuclis urbans i ara la crisi ens ha permès redescobrir el valor dels edificis antics. És un model molt sostenible i, a més, provoca una reactivació en cadena de petits negocis, bars i restaurants, i tot plegat dinamitza molt l’economia”, afirma el degà dels arquitectes, Joan Morey. A parer seu, “és molt estimulant veure l’activitat que hi ha al centre de Palma i als nuclis d’alguns pobles i ciutats. Crec que hem passat el pitjor, però volem ser cauts”, assevera.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT