EDITORIAL
Portada 07/01/2015

Un primer dia de rebaixes sense l'impacte d'altres anys

Una part de la població ha perdut la por de gastar, però no tothom percep la recuperació a la seva butxaca i, per tant, l'increment del consum serà limitat

Ara Balears
2 min

PalmaLa liberalització del període de rebaixes provoca que jornades com la d'aquest dimecres ja no tinguin l'efecte que tenien fins ara. Tot i que la major part de grans magatzems i franquícies importants i també una part del petit comerç s'haguessin reservat fins aquest dimecres per començar les ofertes, el cert és que una part important del sector ha fet descomptes durant les festes de Nadal. I això, evidentment, dilueix l'impacte del primer dia del període de rebaixes, a més de crear confusió sobre els consumidors.

A diferència d'altres anys, aquest dimecres s'ha vist menor afluència en les zones comercials que alguns festius de Nadal, segurament perquè el primer dia de rebaixes, en realitat, ja no és el primer dia de rebaixes. Si fins ara eren les petites botigues, sobretot de roba, calçats i complements, les que s'havien avançat a l'hora d'oferir descomptes, per intentar aprofitar aquests dies d'avantatge, ara seran les grans cadenes i els grans magatzems els que recuperaran terreny durant aquest període.

Com en anys anteriors, els descomptes que s'ofereixen ja són importants des del primer moment, en molts casos del 50%. En general, això podria ser una conseqüència que en el període anterior no s'hauria registrat una gran activitat. El fet que les temperatures hagin estat relativament altes durant la tardor ha provocat que l'estoc de roba d'abric, per exemple, sigui important i que els comerços tinguin una major pressió per situar-lo en el mercat que justificaria descomptes elevats.

A l'altre costat, al de la demanda, és possible que els missatges esperançadors del Govern o d'institucions d'àmbit econòmic tinguin un efecte psicològic. De la mateixa manera que persones que, espantades per la crisi, havien frenat la seva capacitat de consum, malgrat mantenir les nòmines, ara es produiria l'efecte invers i hi hauria ciutadans que estarien incrementant la seva capacitat de consum sense que realment hagi canviat la seva situació. Simplement ara gasten allò que no haurien gastat fa dos anys, estimulats per aquest context. Però, tot i que aquests missatges poden treure la por de gastar que tenia una part de la població, allò cert és que no tothom percep realment aquesta recuperació a la seva butxaca. I, per tant, el marge d'increment del consum serà limitat.

stats