La Conselleria d'Educació no farà cas de la petició del Consell Escolar d'ajornar la LOMQE a Secundària

El màxim òrgan consultiu ha acordat aquest dimecres, per 17 vots a favor i 12 en contra, rebutjar els decrets de currículums que tramita Educació pel “caos organitzatiu” que suposaran

La Conselleria d'Educació no pensa canviar els seus plans pel que fa a la tramitació dels decrets de currículums de la LOMQE, tot i que el màxim òrgan consultiu en matèria d'ensenyament, el Consell Escolar de les Illes Balears, ha acordat avui per majoria demanar l'ajornament de l'aplicació de la LOMQE a ESO i Batxillerat pel “caos organitzatiu” que suposarà.

El dictamen del Consell Escolar de les Illes Balears és preceptiu, però no vinculant. “Esperem que la Conselleria d'Educació en faci cas, feim un crit a la sensatesa”, deia el representant de les associacions de pares i mares, Vicenç Rodrigo, a la sortida de la votació.

Emperò des de la Conselleria d'Educació pensen “continuar els tràmits”, així com “estava marcat en el full de ruta”; és a dir, esperar l'informe dels serveis jurídics de la Conselleria, donar-ne trasllat al Consell Consultiu i, finalment, aprovar-se en el Consell de Govern, tot i els informes desfavorables.

Des del Govern consideren que la votació del ple del Consell Escolar “ha quedat bastant repartida, com era previsible”, tot i que l'informe que sol·licita retardar la implantació de la LOMQE ha aconseguit 17 vots de la majoria dels representants de la comunitat educativa, des dels sindicats fins als representants de les famílies a les patronals de l'ensenyament privat i concertat, a més del representant del Consell Insular de Formentera, enfront dels 12 vots contraris, dels representants de l'Administració.

“Més enllà d'interpretacions ideològiques, els 17 consellers escolars que han donat suport a l'ajornament dels currículums han valorat de manera responsable que el temps i les formes d'aquesta Conselleria no eren adequats”, ha manifestat després del ple el president de FAPA Mallorca, Vicenç Rodrigo, encarregat de defensar l'informe alternatiu a l'oficial i que ha aconseguit el suport dels consellers de la UIB, STEI, FE-CCOO, FETE-UGT, les cooperatives d'ensenyament, ANPE, USO, el Col·legi de Doctors i Llicenciats, Escola Catòlica, Coapa i la Confederació d'associacions de famílies d'Escola Catòlica (Confaecib).

Consideren que “no hi ha hagut temps a bastament per a un estudi adequat i suficient” per aplicar la LOMQE a Secundària i Batxillerat sense que hi hagi conseqüències sobre els alumnes, docents i centres en general. I posen com a exemple per demostrar la urgència de la Conselleria d'Educació el termini de només set dies per presentar al·legacions a les dues ordres i dos decrets i els desenvolupaments curriculars de 76 matèries d'ESO i Batxillerat, “aproximadament 2.000 pàgines de documentació”, i el termini de nou dies donat als consellers del Consell Escolar de les Illes Balears per estudiar els documents.

“Algú podria pensar que l’Administració vol evitar-ne una anàlisi adequada i suficient i que l’acte administratiu que es planteja és de contingut impossible, fet que en provocaria la nul·litat de ple dret”, d'acord amb l'article 62.1 de la Llei de procediment administratiu, diu l'informe aprovat.

Tornar a iniciar el procés de consulta

Més enllà de l'ajornament de la LOMQE, el que ha aprovat avui el Consell Escolar és també sol·licitar a la Conselleria d'Educació que torni a iniciar el procés de consulta a la comunitat educativa atorgant terminis “ordinaris i suficients”; que qualsevol aprovació de normativa es comuniqui als centres amb un termini mínim de quatre mesos abans que acabi el curs per facilitar la planificació del curs següent als centres; i que la Conselleria remeti la planificació concreta de les mesures i serveis per fer front a l'activació de la LOMQE a Secundària i Batxillerat.

Els directors diuen que no poden planificar el curs següent

El cas és que, tot i la urgència de la Conselleria per aprovar la normativa que empari el desplegament de la LOMQE a Secundària i Batxillerat a partir del curs que ve, a punt d'encetar la recta final del curs, els centres educatius viuen –un any més– la incertesa de no saber com han de planificar el que ve. “El 13 d'abril començarà el procés d'escolarització a l'Educació Secundària sense que els centres puguin informar adequadament les famílies sobre l'organització i horari de les matèries en els nivells en què s'implantarà la LOMQE (1r, 3r d'ESO i 1r de Batxillerat)”, ha denunciat aquest dimecres la Federació d'Associacions de Directors de Secundària de les Illes Balears (FADESIB).

Els directors apunten que la petició del Consell Escolar és la mateixa que han fet ells reiteradament: l'ajornament de la implantació. I lamenten que l'organització del proper curs “s'està fent de manera improvisada, a partir d'esborranys de normativa subjectes a canvis i a informes negatius, i sense el temps suficient perquè els centres puguem reflexionar i planificar adequadament el proper curs, tant pel que fa a l'oferta i horari de les matèries com a les plantilles de professorat”. Per això, adverteixen les famílies que la informació que els poden donar és “provisional i inexacta”, i titllen la Conselleria “d'irresponsable” per ignorar les peticions d'ajornament a favor d'un “asserenat debat pedagògic i organitzatiu”.

Demanen la dimissió de Riera

Des de MÉS, el diputat Nel Martí ha afirmat que la consellera Núria Riera té dues opcions: “O fa cas al Consell Escolar, o si no, hauria de dimitir”. Els ecosobiranistes consideren que “no es pot gestionar contra tot i contra tothom”.

Des del PSIB-PSOE, creuen que “Riera ha d'escoltar la comunitat educativa i seguir els criteris que aquesta ha marcat per votació”. Els socialistes creuen que el Govern “té ara una oportunitat única per començar a escoltar el criteri professional de la comunitat educativa i no fer un nyap amb l'aplicació de la LOMQE, així com va ser el TIL”.

 

El + vist

El + comentat