Fent el ridícul a les xarxes socials

Selfies al mirall d’un ascensor sense personalitat, gestos sensuals davant d’un Seat Ibiza groc, coreografies en playback al banc d’una plaça, llavis comprimits -com fent una besada al buit-, postures de ioga a la sala d’estar. En xarxes socials com Instagram, Youtube i Tiktok hi abunden imatges com les que descric, publicades per milers de ciutadans anònims o més o manco coneguts. Descrites així, en cru, poden sonar hams ridículs per als ‘m’agrada’. I les fotografies i els vídeos potser són més evidents, però una sentència vehement i desinformada a Twitter o una broma de mal gust a Facebook són igual d’habituals. Perquè l’ús que de vegades fem de les xarxes socials és ridícul, com ho són molts altres aspectes de la vida humana.

Això vol dir que hauríem d’abandonar les xarxes socials? No. Bé, com a mínim no per aquest argument. Tothom té el dret de ser tan desvergonyit com li vingui de gust i prendre’s massa seriosament a un mateix també és ridícul. Però sí que és interessant ser capaç d’observar des de fora què fem a les xarxes, amb una mirada externa que en mostri la realitat desacomplexada. I això és el que fan, per exemple, la humorista britànica Celeste Barber, que parodia fotografies i vídeos de models a Instagram, i la ballarina i coreògrafa Núria Guiu, que la setmana passada va actuar al teatre Principal de Palma.

A Likes, Guiu reflexiona amb el seu cos sobre les cover dance i els tutorials de ioga que s’escampen per Instagram, Youtube i Tiktok. Jugant amb el moviment, despulla l’ús que fem de les xarxes socials, molt més enllà d’aquests dos fenòmens, ajudant-nos a veure’ns des de fora, gairebé amb els ulls d’un antropòleg extraterrestre que intenta entendre la humanitat. I l’única conclusió possible és que els humans som ridículs, entre moltes altres coses. No cal que ho deixem de ser, segurament tampoc podríem, però és bo que ho assumim. Potser hi pensarem la propera vegada que mirem l’objectiu de la càmera del mòbil o que obrim el Twitter.

Per cert: aquest article, evidentment, acabarà a Facebook i a Twitter.

Més continguts de