Balears 14/12/2014

El comerç electrònic a Balears continua augmentant i està molt per sobre de la mitjana espanyola

Creix un 42%, però el tipus de consum també demostra que l'esquerda social pot agreujar-se en el món digital. El nou informe de Gadeso destaca que l'ús d'internet per comprar continua sent modest a Balears

X.g.z.
2 min
Comerç electrònic

PalmaEn els darrers 5 anys, la quantitat de persones que ha comprat productes d'ús domèstic o particular mitjançant internet ha augmentat un 42% a Balears. Aquesta és una de les dades més significatives del darrer informe de Gadeso sobre temes socioeconòmics, que evidencia que el comerç electrònic està en alça a les Illes Balears: malgrat que el 2012 va patir una davallada, actualment el 45,5% de la població illenca compra per internet, de manera que està molt per sobre de l'espanyola (32%) i molt a prop de la mitjana europea (47%).

Tot i això, l'estudi de Gadeso sobre la situació a les Illes Balears –basat en enquestes a gent d'entre 16 i 74 anys i en les dades de l'Institut Nacional d'Estadística– es titula 'Modesta utilització d'internet per a les compres domèstiques', ja que en països com Dinamarca o la Gran Bretanya més de tres quartes parts de la població ja utilitza la xarxa per anar de compres.

En total, 387.826 persones s'han convertit en compradors electrònics en algun moment a la nostra comunitat durant el 2014, i la gran majoria d'aquests ho han fet per adquirir productes o serveis vinculats a l'oci. Concretament, devers la meitat de la gent que ha comprat per internet ha cercat en algun moment serveis per a viatges (53%) o productes d'allotjament de vacances (48%), però també destaca molt la venda d'entrades per a espectacles (32,2%). A l'altra banda es troben productes com el medicament, que només han atret un 1,7% dels compradors electrònics.

En la introducció i en les conclusions de l'informe, els tècnics de Gadeso recorden que a Balears, com a qualsevol altre lloc, "cal estar radicalment a favor del progrés de la humanitat i rebutjar qualsevol reticència les TIC", però també paren l'atenció en els "problemes de cohesió social" que duu associat el comerç electrònic.

De fet, les conclusions insisteixen que els resultats de l'informe visualitzen un tipus de compres que demostren l'esquerda social existent en el món de les noves tecnologies: "El fet que els productes més comprats per internet siguin béns que no són de primera necessitat potser ens indica que la bretxa digital de consum és ja una realitat", conclouen.

A més, Gadeso recorda que cal analitzar les dades per observar els efectes que poden tenir sobre el comerç illenc més o menys tradicional. No sigui cosa, diuen, "que ens instal·lem en debats bastant inútils per al futur, com ara el dels horaris o formats comercials, mentre la població compra, cada pic més, des del seu dispositiu TIC a qualsevol hora i el dia que sigui".

De totes maneres, i tal com assenyala el centre d'investigació en la part prèvia a l'informe, la clau podria estar en les reflexions d'un dels principals investigadors dels efectes d'internet en la política i la societat, Ievgueni Morózov: "Cal una visió política econòmica diferent que posi la tecnologia al servei d'un projecte amb consciència social i no dels valors emprenedors de Silicon Valley".

stats