Portada 28/10/2014

Un dels enginyers justifica el procediment de compra de vagons seguit pel Pacte

La fiscalia mantén la petició de que Antoni Verger i l'exconseller Vicens, a més d'altres càrrecs de Transports, declarin com a imputats

Antònia Artigues
2 min
El jutjat d'instrucció 5 de Palma investiga si s'han produït delictes en l'adquisició de vagons de tren sense concurs propi.

PALMADos enginyers de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) han prestat aquest dimarts declaració com a testimonis davant la jutgessa d'Instrucció número 5 de Palma, Ana San José, en relació amb la investigació que intenta esbrinar si s'han produït irregularitats en el contracte de compra de tretze unitats de tren durant la legislatura del Pacte de Progrés. Aquesta investigació, que arranca amb una denúncia de l'actual direcció de SFM davant la Fiscalia, ha duit Antoni Verger (MÉS) a renunciar a presentar-se com a candidat a Cort, davant la possibilitat de ser citat a declarar com a imputat en el cas, cosa que es pot produir en breu. Segons han indicat fonts jurídiques, un dels enginyers -en principi el que va fer l'informe en el que s'emparava la denúncia- hauria justificat davant la jutgessa, durant la seva declaració com a testimoni, el procediment que es va seguir per l'adquisició dels vagons. L'altre enginyer hauria afirmat que ell no firmà l'informe perquè no ho tenia clar.

La investigació -que s'obre al jutjat arrel de la querella formulada per la fiscalia- es centra en l'adquisició per part de SFM de cinc trens elèctrics triples i vuit de dobles mitjançant un contracte per dependència tècnica, per uns 75.800.000 d'euros, a l'adjudicatària del metro. Els responsables de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, de la que Antoni Verger n'era director general de Mobilitat (a més de membre del consell d'administració de la SFM) i n'era conseller Gabriel Vicens, executaren una opció de compra del contracte original del metro (atorgat pel Govern del PP) que permetia, durant 3 anys, poder adquirir més unitats ferroviàries, ja que durant aquest temps s'havia de mantenir la línia de producció de vagons.

La qüestió és que, segons la fiscalia, aquesta opció de compra es referia a unitats per al metro i, en realitat, s'adquiriren unitats per cobrir línies de tren elèctric. S'ha de determinar si es podia o no seguir amb aquesta opció vigent o s'havia de convocar un nou concurs. Els responsables de Transports del Pacte mantenen que tenien els informes tècnics i jurídics que avalaven la seva decisió.

Els vehicles que es van adquirir eren els que havien de cobrir les línies de tren quan es completàs l'electrificació fins a sa Pobla i Manacor, però aquesta finalment no s'ha dut a terme, per la qual cosa són els que s'utilitzen en la part de la línia que sí està electrificada, entre Palma i Inca.

Tot i la declaració de l'enginyer que ha justificat el procediment seguit, la fiscalia mantén la petició d'imputació de Verger i altres responsables de Transports durant el Govern del Pacte, entre ells el propi exconseller Vicens.

Verger ha explicat, en anunciar la seva renúncia a presentar-se com a candidat a Cort, que ho fa per no perjudicar el partit, i ha acusat el PP d'orquestrar aquesta denúncia.

stats