PALMA
Portada 08/10/2014

Més de dues setmanes sense aigua calenta i amb aliments "no controlats"

Cort obre un expedient per les denúncies del usuaris del centre d'acollida municipal i diu que l'edifici està mal construït

Lluís Planas
3 min

PalmaEls usuaris del centre del servei d'acollida municipal (SAM) per a adults de Palma han estat més de dues setmanes sense disposar d'aigua calenta i han accedit a aliments "no controlats" que superaven la seva data de consum preferent. Davant les denúncies dels mateixos usuaris i després d'una "inspecció extraordinària" realitzada divendres passat, l'àrea de Benestar Social de l'Ajuntament ha obert un expedient a l'empresa que s'encarrega del servei, Intress, però sense que de moment pugui determinar si s'imposarà cap tipus de mesura sancionadora per aquestes irregularitats.

La regidora de Benestar Social, Aina Ferriol, ha explicat això aquest dimecres quan ha fet una visita al centre, ubicat al darrere de les obres del palau de congressos, per comprovar 'in situ' unes denúncies que es coneixen des de fa dies. Tot i així ha dit que el seu departament no havia rebut "cap queixa" i que havia tingut coneixement de les denúncies a través de la premsa. Després de la visita Ferriol ha confirmat els problemes amb l'aigua calenta, ja solucionats de forma provisional, i amb els aliments que es proporcionaren a alguns usuaris.

El SAM, antic alberg de transeünts o SAPS, és el servei municipal per a aquelles persones que s'han quedat sense habitatge de forma temporal i on s'els proporciona orientació sociolaboral. Amb 43 places disponibles, actualment hi ha 36 usuaris i el centre també acull a persones necessitades del servei de menjador social, del que fan ús actualment 25 persones.

Sense alternatives

La ruptura d'una caldera provocà que el centre d'acollida municipal quedàs sense aigua calenta el passat dia 12 de setembre. Fins al dia 1 d'octubre, amb la instal·lació d'una caldera provisional, no va tornar a haver-hi. Els usuaris s'han queixat que durant els primers "quatre o cinc dies" no se'ls va donar cap alternativa per poder dutxar-se a cap altre centre municipal, i malgrat que la mateixa empresa, Intress, s'encarrega també dels altres dos centres del servei d'acollida destinats a famílies i víctimes de la violència de gènere. "Nosaltres som els primers sorpresos per això", ha dit Ferriol, sense poder donar més explicacions.

No obstant això, la responsable dels serveis socials municipals ha carregat sobre les deficiències que presenta l'edifici que acull el servei d'acollida d'adults, construït l'any 2010 sota el mandat d'Aina Calvo. Ferriol ha atribuït els problemes amb l'aigua calenta a que "les calderes instal·lades durant la construcció de l'edifici no s'ajusten a les necessitats del centre", per la qual cosa haurà s'hauran de canviar per dues noves calderes, i fins i tot ha arribat a dir que els tècnics han detectat "deficiències en el disseny dels espais i altres defectes de construcció" que afecten a tot l'edifici. Tampoc no ha volgut pronunciar-se sobre les responsabilitats respecte això.

El director admet l'errada

Pel que fa a les denúncies sobre la distribució d'aliments amb la data de consum preferent superat, Ferriol ha confirmat que es tractà de "menjar no controlat i autoritzat en el servei", però s'ha volgut desentendre perquè aquests aliments "no formen part de catering que subministra Cort, sinó que provenen de donacions de particulars". Durant la visita l'acompanyava entre d'altres el director del centre, Alfons Suárez, qui ha explicat que es tractà de pastilles de xocolata i bosses de patates fregides cedides per particulars. Després de superar la data de consum preferent, segons ha dit, el personal del centre va decidir consumir els productes pel seu compte "i després es varen donar a aquells usuaris que en demanaven". "En aquell moment no vàrem veure res dolent", ha dit, admetent després que "veient el que ha passat, no ho tornaríem a fer".

Les denúncies sobre el centre d'acollida per a adults s'afegeixen a les que hi ha hagut en els darrers mesos sobre el servei de menjador social, per la mala qualitat dels menús. Sobre això la regidora Ferriol ha assegurat que no s'ha detectat "cap problema", encara que l'empresa concessionària Serunión ha estat sancionada recentment per la presència d'un objecte tallant a un plat de menjar, encara que de forma simbòlica. Les queixes dels usuaris també es referien a la poca quantitat dels menús i a la seva mala qualitat, però des de Benestar Social s'assegura que l'empresa "ha reaccionat" a les demandes de millora per part de l'Ajuntament. Tant aquesta empresa com l'encarregada del servei d'acollida municipal, cobren al voltant d'un milió d'euros anuals.

stats