PALMA
Portada 14/04/2015

Permeten que s'enderroqui can Bibiloni per fer-hi un nou edifici

ARCA i el PSOE havien demanat la protecció de la façana de l'immoble del carrer Aragó, vestigi de l'obra de l'arquitecte Gaspar Bennàzar

Ll. P.
3 min
La façana de Can Bibiloni és un vestigi de l'obra de l'arquitecte Gaspar Bennàssar i del passat industrial de l'Eixample de la ciutat. ARCA

PalmaLa Gerència d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma ha atorgat una llicència per a la demolició de l'edifici de can Bibiloni, al carrer Aragó, i la construcció d'un de bell nou. Es tracta de la fi d'una polèmica tramitació, durant la qual ARCA (Associació per a la Revitalització dels Centres Antics) i el grup municipal del PSOE han estat reclamant a l'equip de govern del PP a Cort que protegís la façana d'aquest immoble, un vestigi de l'obra de l’arquitecte Gaspar Bennàzar i també del passat industrial de l’Eixample de la ciutat durant el segle XX.

El responsable d'Urbanisme, Jesús Valls, ha defensat la llicència de demolició i nova construcció concedida, amb un pressupost de 4,6 milions d'euros per fer-hi ara un edifici de planta baixa més dues amb quatre locals comercials i un aparcament soterrat, perquè, per una banda, la Ponència tècnica de Patrimoni del Consell de Mallorca considerà que no corresponia la declaració de can Bibiloni com a bé catalogat i, per l'altra, la Comissió del Centre Històric no s'havia manifestat favorable a la protecció de l'immoble.

L'arqueòloga municipal, Magdalena Riera, ha argumentat aquest dimarts davant la Gerència d'Urbanisme, en contra de la protecció de can Bibiloni, que tal com va ser construït l'edifici en el seu estat original, "no existeix", ja que n'han estat suprimides més de les tres quartes parts, ha sofert una transformació de tota la planta baixa, i la resta de l'immoble també ha patit altres modificacions pel que fa al projecte original. Allò que queda són les façanes principal i lateral i l’habitatge superior. Les cotxeres varen ser esbucades fa uns anys i els solars ja han estat construïts. L'edifici original es va aixecar l’any 1928, com a seu d'Automóviles Bibiloni. Es tractava d’un edifici amb quatre façanes que va ser afectat per un bombardeig el 1937.

La Ponència tècnica de Patrimoni del Consell de Mallorca havia informat desfavorablement de la declaració com a bé catalogat de l'edifici, tal com havia sol·licitat ARCA. No obstant això, l'associació conservacionista i també els socialistes sostenen que just per una errada en el planejament municipal (PGOU) de 1994, el que queda de can Bibiloni no va ser catalogat en el seu moment, i que ara no s'ha tingut en compte que a les seves conclusions els tècnics del Consell havien assenyalat la necessitat de "valorar la idoneïtat de la inclusió al Catàleg municipal" de la façana. També que la Comissió del Centre Històric ha canviat ara el criteri

Comparen la demolició amb la del pont del Tren

Davant això, aquesta associació ja havia advertit fa unes setmanes que en el cas que es consumàs la demolició de can Bibiloni, es tractaria "d'una pàgina més en contra del patrimoni del segle XX, sempre maltractat, fins i tot ara mateix", i que "la darrera destrucció d'una obra de Bennàzar va ser el pont del Tren, davant la indignació de la ciutadania". Per això s'havia dirigit als responsables de l'Ajuntament i el Consell advertint-los que "també tenen el seu paper en aquesta decisió, sensibilitat real cap al patrimoni, especialment cap al més humil i per tant més en perill".

Els socialistes, per part seva, denuncien que l’Ajuntament de Palma "fa cas omís" a la conclusió de l’informe de Patrimoni. "Que s’hagués arribat tard per incorporar la protecció de l’edifici al planejament de 1994 no vol dir que la ciutat hagi de ser insensible al seu patrimoni", ha dit el portaveu adjunt José Hila, qui ha remarcat que "més encara quan estam en procés de revisió del PGOU, que és una oportunitat per intentar preservar els vestigis que de l’arquitectura contemporània de tipus industrial resten al nostre municipi".

stats