ECONOMIA
Balears 02/11/2015

200.000 noves línies per a mòbils els darrers 6 anys a Balears

Telefònica controla el 37,8% del mercat a Balears, seguida de Vodafone, amb un 26,9%, i Orange, amb un 21,3%, en el tercer lloc

Jaume Perelló
3 min

PalmaLa telefonia fixa ja no és el sistema preferit de la majoria de llars de Balears, on els darrers 6 anys aquesta opció ha perdut un 7,5% de la seva penetració en el mercat, amb només 488.902 línies, de les 517,960 que hi havia el 2007. Per descomptat, la telefonia mòbil ha experimentat el procés invers i avui ja disposa de 770.218 línies amb contracte, xifra que suposa prop d'un 70% de grau de penetració, sense comptar tots els dispositius que funcionen amb prepagament i sense contracte. El 2007 hi havia 570.160 línies contractades i, per tant, en 6 anys se n'han generat 200.000 de noves, segons les dades elaborades per la Comissió Nacional de Mercats referents a les tecnologies i la comunicació.

Gràcies a aquest exhaustiu estudi que s'ha duit a terme a prop de 4.000 llars de tot l'estat espanyol, es pot saber també quines companyies controlen el mercat de la telefonia. Mentre el 2007 el 84,2% del mercat de les línies fixes era de Telefònica, ara ja només ho és el 64,4% i els operadors per cable són, amb un 15%, els segons que més quota controlen, encara molt lluny de l'hereva del monopoli estatal.

Pel que fa al mòbil, la cosa està més ajustada. Movistar (Telefònica) encara és hegemònica però només amb un 37,8% del mercat a Balears, seguida de Vodafone, amb un 26,9%, i Orange, amb un 21,3%, en el tercer lloc.

La que sembla més bé estancada a les Illes és la TV de Pagament, que l'any 2007 tenia una ràtio de penetració del 12,5%, amb 125.000 abonats, i actualment en té només 113.000, xifra que significa el 10,2% del total del mercat.

El mòbil triomfa

L'estudi de la Comissió Nacional de Mercats també posa de manifest com evolucionen els usos que fan els ciutadans dels dispositius. Precisament a Espanya queda constatat que el mòbil s'ha convertit en el primer dispositiu per accedir a internet, emprat per un 77,6% dels internautes. Gairebé nou de cada 10 internautes fa servir aplicacions 'over the top', és a dir, per damunt dels serveis que ofereix la telecomunicació convencional, per enviar missatges, majoritàriament Whatsapp (84,6%), seguida de Facebook Messenger (25,2%) i Skype (8,1%).

Gairebé la meitat dels internautes fa servir aplicacions per telefonar a través d'internet. WhatsApp també és ja la principal aplicació, emprada pel 33,8% dels internautes. El segueix Skype, usada pel 14,6% dels usuaris.

L'auge de la missatgeria i telefonia a través d'internet ha tingut un impacte destacable sobre els serveis tradicionals, especialment en els SMS. Un 72,6% dels que fan servir diàriament aplicacions de telefonia per enviar missatges ja no envia SMS i un 47% ha reduït el consum de trucades de mòbil a la meitat. A més, un 21,8% declara que ha deixat de consumir telefonia fixa.

Semblants resultats s'han produït en els canvis d'hàbits entre els consumidors que fan servir aplicacions per trucar a través d'internet: el 67,3% ja no envia SMS, el 45,5% ha reduït el consum de trucades de mòbil a menys de la meitat i el 6,7% ha deixat de fer trucades a través del mòbil. Únicament el 28,2% declara que el consum de trucades a través del mòbil és el mateix o superior des que empra aplicacions per trucar a través d'internet.

La penetració dels smartphones arriba al 72,4% dels usuaris que tenen mòbil. Entre els usos més freqüents del telèfon intel·ligent es troba: la missatgeria en línia (75,7% dús diari), les xarxes socials (31,9% ús diari) i el correu electrònic (23,9% ús diari). Menys freqüents són el visionat de vídeos i els serveis de localització.

Quant a l'ús de les xarxes socials, destaca Facebook (amb un 63,4% d'usuaris entre els internautes), seguida de Google+ (25,4%), Twitter (21,4%) i Instagram (16,9%).

L'estudi

La CNMC ha recopilat la informació per a aquest estudi a partir d'enquestes directes, combinades amb l'anàlisi de les factures dels serveis i grups focals. L'estudi "és de naturalesa multisectorial i recull dades relatives als mercats de telecomunicacions, audiovisual, energia, postal, transport i competència", assegura la comissió. L'enquesta es va dur a terme en el segon trimestre de 2015 i va incloure 3.929 llars i 7.979 individus.

stats