El Govern no preveu que l'electrificació del tren estigui enllestida fins al 2018

La Conselleria de Territori destina 800.000 euros a aquest concepte per a 2016, mentre que n'estima un cost de 50 milions que es vol finançar amb fons europeus

El Govern preveu que completar l'electrificació de la xarxa ferroviària des de l'Enllaç fins a sa Pobla i Manacor sigui finançada un 50% pel fons FEDER, de la Unió Europea. Així ho ha avançat aquest dijous horabaixa el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Joan Boned, en la seva compareixença davant el Parlament per explicar els pressuposts per a 2016 de la Conselleria que dirigeix.

De moment, només s'han pressupostat 800.000 euros per actualitzar el projecte d'electrificació, tot i que el conseller ha assegurat que en fa una valoració pressupostària inicial de 50 milions d'euros i, "per tant, impossible d'executar en un any", ha dit. "Afortunadament tindrem un 50% del finançament mitjançant el fons FEDER", ha afegit. Segons ha informat, les seves previsions són les de començar a tramitar l'ajut el 2016 perquè "com a molt tard" el primer trimestre de 2017 el projecte ja estigui licitat i pugui ser executat entre 2017 i 2018.

Pel que fa al conveni ferroviari, Boned ha reiterat que la seva intenció és la de "lluitar a Madrid no pel que ens toca, sinó pel que és nostre". En relació amb el transport terrestre, Boned ha anunciat també que el 2016 es farà un estudi per valorar la viabilitat del futur del trambús entre l'aeroport d'Eivissa i Vila.

Tanmateix, i quant a la Direcció General de Transports, Boned ha assegurat sentir-se captiu de determinades obligacions, com ara la "sagnia" de 22 milions d'euros que se'n van només a satisfer el cànon de les autopistes d'Eivissa. "Un regal enverinat, el peatge a l'ombra, que estam condemnats a pagar durant 25 anys", ha afegit.

El conseller ha fet aquestes afirmacions durant la presentació dels comptes per a 2016 de la seva conselleria, que ascendeixen a 129 milions d'euros en total, 1,4 milions més que el 2015. Amb tot, són uns pressuposts que representen només l'1,91% del total de la comunitat autònoma. "Sóc el primer que reconeix que a l'hora de definir les prioritats s'han tingut en compte les persones més que determinades infraestructures", ha dit Boned, en referència a l'aposta de l'Executiu pel rescat social.

D'aquests 129 milions, el conseller ha lamentat que 67 hagin d'anar destinats a cobrir plurianuals i, per tant, ja estan condicionats. Als 22 milions del cànon de les autopistes d'Eivissa, s'hi sumen diverses sentències judicials per expropiacions d'autovies i carreteres que el Govern ha de pagar.

Ajuts a l'habitatge i contra la pobresa energètica

Amb tot, aquesta conselleria destina una part del seu pressupost a assumptes socials. Concretament, 7,7 milions d'euros a ajuts d'habitatge i contra la pobresa energètica. Concretament, 7,2 milions seran per a ajuts directes a la ciutadania relacionades amb l'habitatge i 500.000 euros contra la pobresa energètica.

En aquest sentit i pel que fa a l'Ibavi, Boned ha assegurat que vol fer una "política d'habitatge diferenciada que prioritzi el lloguer". "No tenim un pressupost elevat per fer segons quin tipus de política, però hem iniciat la negociació amb les entitats financeres per fer que els mateixos causants en bona part d'aquestes situacions crítiques siguin els que col·laborin amb les famílies amb necessitats", ha dit. Igualment, ha anunciat que el 2016 es tornarà a convocar la Mesa de l'Habitatge, que no es reuneix d'ençà de 2012, en la qual tindran cabuda les entitats del sector, els bancs, col·legis professionals, etcètera, per fer una anàlisi de la problemàtica i aportar solucions. Es preveu així mateix tornar a obrir les oficines de l'Ibavi a Eivissa i Menorca, tancades el 2012.

Descompte de resident

9 milions d'euros són els que ha hagut de reservar la Conselleria de Territori per pagar el 25% de la bonificació del descompte de resident per al transport marítim. "Alguns no varen llegir la lletra petita i ens varen colar un gol", ha dit en referència al fet que la CAIB hagi de pagar el 25% de la bonificació per a residents en el transport marítim signat pel Govern anterior amb Madrid.

Així mateix, es plantejarà al govern central la possibilitat d'ampliar els descomptes en el transport als vehicles dels residents, ha avançat.

Això, sumat a la proposta de tarifa plana de 30 euros en els vols interilles, que no s'ha detallat perquè "no es pot quantificar". Amb tot, Boned ha afirmat que aquest és un assumpte que és imprescindible que en faci en coordinació amb el govern central.

La Direcció General de Ports i Aeroports incrementa la previsió d'ingressos a 2 milions d'euros mitjançant la revisió dels cànons que paguen els adjudicataris que gestiona directament Ports de les Illes Balears, ja que ha assegurat que el Govern de Bauzá no els va actualitzar, fet que suposà una pèrdua de 5 milions d'euros.

Igualment, es preveu millorar la inversió als ports amb prop de 3 milions, davant els 500.000 euros destinats els darrers 4 anys.

Més continguts de

El + vist

El + comentat