CAS TRENS
Balears 16/12/2014

Orta qüestiona els tècnics de SFM per defensar la denúncia contra el Pacte de Progrés

La fiscal Anticorrupció demanarà a la jutgessa que citi a declarar els tècnics, enginyers i jurídics, per aclarir si es podia fer la compra de trens per dependència tècnica

Antònia Artigues
3 min

PALMAEl cas de les suposades irregularitats en l'adquisició de trens durant la passada legislatura del Pacte de Progrés, denunciat per l'actual gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), José Ramón Orta, quedarà, probablement, en mans dels tècnics. Sembla que seran els seus testimonis els que inclinaran la balança bé cap a un eventual arxivament o bé cap a la continuació de les diligències.

Aquest dilluns, després de la declaració judicial de José Ramón Orta –citat després que els denunciats lliurassin al jutjat l'informe jurídic que avalava l'operació i que no fou aportat per Orta amb la denúncia–, la fiscal Anticorrupció Ana Lamas ha avançat que la seva intenció, abans de prendre qualsevol decisió respecte del cas, és demanar a la jutgessa instructora, Ana Sanjosé, que citi els tècnics lligats als informes tècnics i jurídics que s'esmenten.

A José Ramón Orta no li ha quedat més remei que admetre en la compareixença judicial que el consell d'administració de SFM del Pacte va prendre les decisions el 2008 i el 2009 sobre l'adquisició de noves unitats de trens seguint el que estava marcat en informes tècnics i jurídics. Ara bé, almenys pel que ha declarat a fora, Orta ha emprès una ofensiva no ja just contra els exgestors del Pacte –el conseller Biel Vicens, el director general de Mobilitat Antoni Verger i dos exalts càrrecs més–, sinó que qüestiona obertament els tècnics, enginyers i jurídics, tant externs com de SFM. Veurem què passa amb la declaració d'aquests professionals.

Orta ha dit que, per ell, els informes en què s'empararen les operacions "queden desvirtuats" per l'auditoria externa de Price Waterhouse Cooper, que qüestiona l'adquisició dels trens sense un nou concurs públic, executant l'opció de compra del contracte del metro i per motiu de dependència tècnica.

Un full i un quart

El gerent de SFM ha exhibit davant els mitjans l'informe tècnic en funció del qual –segons ell– es va fonamentar una operació de més de 70 milions d'euros, que té un escrit d'"un full i un quart". També ha criticat que fou encarregat pel Pacte a enginyers externs.

El que passa és que pareix que Orta no ho ha explicat tot. Aquest informe –segons han informat fonts de les defenses– es va sol·licitar a una empresa externa perquè en aquell moment SFM no disposava d'enginyers propis, la qual cosa després es va corregir. A més, es refereix a l'adquisició dels trens per a l'electrificació de la línia Palma-Inca, no a les dues operacions en global. Precisament, hi ha un segon informe –en aquest cas elaborat ja per tècnics de plantilla de SFM– que torna a validar l'opció de comprar a l'adjudicatària del metro, sense un nou concurs, per dependència tècnica, les unitats per a l'electrificació de la línia fins a Manacor i sa Pobla, que costaren 21 milions.

Cal recordar també que el cap de SFM que va elaborar inicialment l'informe en el qual es fonamentà la denúncia d'Orta davant Fiscalia després no el va voler ratificar davant la jutgessa i va corroborar, com els altres tècnics, la validesa de l'opció de l'adquisició dels trens per dependència tècnica.

Sembla, per tant, que Orta s'enfronta al parer dels tècnics de SFM. Fins i tot ha mostrat unes fotografies dels primers vagons i dels que es compraren amb l'ampliació que ell qüestiona volent posar en evidència que són diferents. Cap dels tècnics no ha qüestionat aquest fet. Potser una cosa és la carcassa externa dels trens i una altra l'estructura interna, de peces, funcionament... Seran els tècnics els que clarificaran aquests extrems davant la magistrada.

Orta ha insistit a desprestigiar tots els informes –excepte el de l'auditoria externa encarregada per ell– i ha dit, fins i tot, que en el Palma Arena també hi havia informes jurídics i tècnics.

Quant a les al·legacions a la Sindicatura de Comptes, que firma ell com a gerent de SFM i en les quals es defensa la correcció del procediment seguit en l'adquisició dels trens, José Ramón Orta se n'ha intentat desvincular dient que ell just va signar "un ofici de remissió a la Sindicatura". Segons ell, no en sabia res i, "tanmateix, el mal ja estava fet".

stats