Un pont per a la llengua

Catalunya ha redescobert l’Alguer; molts algueresos han descobert que la llengua dels avis resulta que és viva i útil en una comunitat d’11 milions de persones

L’Alguer és per als catalanoparlants com la Meca per als musulmans, que almenys hi han d’anar un cop a la vida. És una afirmació que em feia l’activista i tècnic cultural alguerès Gaví Balata el primer cop que vam parlar i que em va quedar gravada. Però aquesta frase segurament va prendre sentit quan la companyia aèria irlandesa Ryanair va habilitar el vol Girona-l’Alguer. Una connexió que el mes passat es va suprimir. Segons la companyia, per manca d’avions. Segons les autoritats de Sardenya, per l’augment de les taxes aeroportuàries i la manca de subvencions.

La notícia es va rebre com un drama. Es calcula que l’enllaç aeri aportava 150.000 euros anuals a la ciutat catalanoparlant de Sardenya, ha transportat 100.000 passatgers anuals i ha fet créixer intercanvis econòmics, culturals i socials. Catalunya ha redescobert l’Alguer; molts algueresos han descobert que la llengua dels avis resulta que és viva i útil en una comunitat d’11 milions de persones, a l’altre costat del mar; s’han fet intercanvis lingüístics escolars fins i tot amb la Catalunya Nord... I tot això ha fet que el sector turístic i comercial de l’Alguer es posés les piles amb la llengua i augmentés la presència de l’alguerès als rètols i a les botigues. Saber català i fer-lo servir s’ha convertit en una qüestió estratègica, atractiva i necessària.

Les lluites, protestes i reunions no han servit perquè Ryanair mantingués l’enllaç amb Girona. Però en canvi, tot plegat ha aixecat la llebre als ulls d’una altra companya, Alitalia, que ha decidit connectar l’Alguer no amb Girona, sinó amb l’aeroport principal de Catalunya, el del Prat. El dia 1 s’enlaira el primer vol i n’hi haurà tres per setmana.

El + vist

El + comentat