A partir d'ara les DANA perilloses tindran nom propi
L’objectiu és evitar que la població associï sempre aquest fenomen a catàstrofes com la del País Valencià
BarcelonaL’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha anunciat que a partir d’ara es posaran noms a les DANA que puguin generar un gran impacte i que impliquin l’activació d’alertes taronges o vermelles, tal com ja es fa amb les borrasques més potents. Una decisió que, segons informa l’ens, ajudarà a evitar que la població associï "de manera unívoca" aquest fenomen meteorològic a grans catàstrofes com la que va tenir lloc la tardor passada al País Valencià.
Així ho explica l’Aemet en un comunicat emès aquest dilluns. Segons l'entitat, aquesta decisió contribuirà a millorar la comunicació amb la ciutadania i els mitjans de comunicació, afavorirà la preparació i la resposta de les administracions davant d'episodis meteorològics adversos, facilitarà l'elaboració posterior d'estudis sobre cada situació concreta, evitarà "confusions" i reforçarà la coherència del missatge oficial.
L'Aemet participa des del 2017 en el programa de bateig de borrasques amb gran impacte de l’Eumetnet, la xarxa meteorològica europea. Per a la designació de noms, es farà servir una llista prefixada i acordada entre tots els estats del sud-oest d’Europa –Espanya, Portugal, França, Bèlgica Luxemburg i Andorra– composta per vint noms, alternant masculins i femenins. La propera borrasca o DANA amb gran impacte portarà el nom d'Alice.
El nom DANA prové de l'acrònim de depressió aïllada a nivells alts. Són sistemes d'evolució complexa i de difícil predicció, capaços de generar pluges molt intenses i localment torrencials, així com tempestes amb gran impacte.
Com passa amb les borrasques, una DANA no és sempre sinònim de situacions de gran impacte per a la població. Per aquesta raó, la designació amb un nom propi únicament a les que siguin potencialment capaces de generar devastació ajudarà que la població entengui si som davant d’una situació perillosa o no.
Cal destacar que des que va tenir lloc la catastròfica DANA del 29 d’octubre de l’any passat, cada cop que té lloc aquest fenomen meteorològic es genera una alarma social, tant si la situació és perillosa com si no ho és.