Transport Públic

Aprovada la primera fase del pla urbanístic del tramvia del Camp de Tarragona

El Govern urbanitzarà l'entorn de les vies de Salou, Cambrils i Vila-seca

10/12/2024

TarragonaEl tramvia que ha d'unir el Camp de Tarragona va superant a poc a poc tots els esculls i ja compta amb el consens de tots els actors, incloent-hi el de tots els alcaldes. A més de l'acord entre el Govern i els ajuntaments implicats, la Comissió Territorial d'Urbanisme de Tarragona ja va aprovar definitivament, la setmana passada, el pla especial urbanístic que ha de permetre que comencin les obres de la primera fase, que és la que ha d'unir els municipis de Salou, Vila-seca, Cambrils i Vinyols i els Arcs. I aquest dimarts el Govern ha aprovat el finançament de l'entorn de les vies a l'altura de Cambrils, Vila-seca i Salou.

Primera fase del pla urbanístic del tramvia del Camp de Tarragona
Cargando
No hay anuncios

El pla identifica i regula les reserves de sòl afectades per implantar la primera fase de la infraestructura, que tindrà una longitud de 16,4 quilòmetres amb doble via. El primer tram d'aquesta primera fase, el que va de l'antiga estació de Cambrils fins a l'estació de Salou-Port Aventura, discorre pels terrenys de l'antiga línia ferroviària costanera, passant per Cambrils, Vinyols i els Arcs i Salou, i a partir de Port Aventura es preveu un traçat nou, que introdueix la infraestructura al nucli de Vila-seca, fins a arribar a la futura estació intermodal prevista pel ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible. Igualment, preveu un nou traçat tramviari de connexió entre l'antiga estació de Cambrils i la nova estació de Cambrils Nord.

Cargando
No hay anuncios

Segons les previsions, aquesta infraestructura, que el Govern considera “cabdal”, ha d'entrar en funcionament el 2026. El Tramcamp servirà per connectar amb transport públic la segona àrea metropolitana de Catalunya, amb prop de 325.000 residents. El departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica posa en relleu que la definició del traçat ha estat coordinada i consensuada amb els ajuntaments pel que fa a la integració urbana. La inversió prevista per a aquesta primera fase supera els 150 milions d'euros.

La superfície total de l'àmbit del pla especial urbanístic aprovat és d'unes 50 hectàrees. L'àmbit d'intervenció inclou la plataforma del tramvia i les instal·lacions necessàries per al seu funcionament, així com la franja de sòl de protecció del conjunt de la infraestructura tramviària.

Cargando
No hay anuncios

En aquesta primera fase, el futur tramvia disposarà de 15 parades entre les estacions de Cambrils Nord i l'Estació Intermodal, quatre de les quals conformaran un intercanviador amb les estacions ferroviàries existents d'Adif de Cambrils Nord, Salou-Port Aventura i Vila-seca, i la futura estació ferroviària Estació Intermodal prevista pel ministeri. El seu traçat discorrerà majoritàriament per terrenys de l'antic corredor ferroviari i pels vials, i el projecte també inclou unes cotxeres i tallers al terme de Vila-seca.

Un dels principals esculls que tenia aquest projecte era el pas de les vies del tren pels municipis de Salou, Cambrils i Vila-seca, ja que els alcaldes temien que la infraestructura es convertís en una fractura urbana. Finalment, i gràcies a l'acord aconseguit entre totes les parts, serà el Govern qui es farà càrrec de les obres d’urbanització necessàries per aconseguir la integració urbana i paisatgística de la línia tramviària i l’adequació dels espais adjacents al tramvia. Un altre dels recels que el tramvia provocava entre alguns alcaldes era el de la catenària, que té un gran impacte visual dins de les ciutats. També en aquest cas el Govern ha cedit, de manera que el tramvia haurà de portar bateries per funcionar en els trams urbans.