La discoteca va començar a matar orquestres de ball a tots els pobles

G.b.

GironaLluís Brugués, estudiós de la música, recorda que la primera gran crisi de la música de ball té lloc als anys 60, amb l’aparició de les discoteques i l’entronització de la música enregistrada. El desinterès pel directe i l’aparició dels instruments elèctrics, amb les bandes de rock i pop, toca de mort, entre els 60 i els 80, moltes formacions de música de ball. Brugués explica que algunes es van reconvertir al petit format (orquestrines o conjunts), aprofitant el boom turístic de la Costa Brava. Als 90 les poques formacions amb cobla que encara queden miren de potenciar-la i també programen concerts cantats més espectaculars. “Només les que es modernitzen, invertint en aparells de llum i so i més endavant en mitjans audiovisuals, aconsegueixen mantenir-se”, diu Brugués.

Els pobles de les comarques gironines on havien existit cobles i formacions de ball ja desaparegudes són incomptables: Bordils, Tortellà, Figueres, Palafrugell, Palamós, Calonge, Llagostera, Vidreres, Cadaqués, Banyoles, Sant Feliu de Guíxols, Girona, Olot, Ripoll, Santa Coloma de Farners, Arbúcies, etc.

Cargando
No hay anuncios

Adeu a desenes d’orquestres

Entre les formacions històriques ja desaparegudes, Brugués cita les següents: Setson, Caravana, Marimba, Amoga, Marina, Principal de Llagostera, Miramar, Orquestra Girona, Principal de Girona (després Atlàntida) o Principal de Cassà de la Selva (després Selvamar).

Cargando
No hay anuncios

Actualment, queden a Girona sis cobles-orquestres: Maravella, Principal de la Bisbal, Montgrins, Selvatana, Nova Blanes i Costa Brava.

Fora de les comarques gironines, les grans formacions orquestrals de ball són comptades, ja que mai no hi ha hagut gaire tradició: Rosaleda, Venus i La Chatta, entre les més cotitzades, i quatre o cinc més de caràcter més eventual.