ARTS ESCÈNIQUES
Cultura05/12/2011

Animalario ensenya les seves pors

El Teatre Lliure acull de dimecres a diumenge el final de gira de Penumbra, l'últim espectacle de la companyia Animalario. La por i la violència acorralen una família en una caseta prop del mar.

Laura Serra

BARCELONAAnimalario ja té quinze anys de trajectòria, però continua funcionant a l'antiga. Abans d'encarar una obra nova de creació original es concentren en uns tallers d'investigació. No hi ha apriorismes: "Partíem de zero. Vam convocar els Juans [Cabestany i Mayorga, dramaturgs] i tot l'equip actoral que hi participaria però sense saber què volíem fer. Teníem una lleugera idea del tema i el tractament -explica el director Andrés Lima-. Però fixa't com de diferent ha sortit perquè el tema era la classe obrera, i el tractament, la revista! Al final ha quedat Penumbra,que podria ser just el contrari".

Animalario fa un gir en la seva trajectòria. Després d'espectacles en què la crítica social i el teatre documental els havia donat el crèdit de la crítica i el públic, aquí han optat per "mirar cap endins". Així va sorgir la pregunta clau, instigadora del muntatge: "Què és el que us fa més mal?" I a partir d'aquí expliquen una història que és plena de racons foscos.

Cargando
No hay anuncios

La por i l'origen de la violència

Una caseta de platja acull una família: pare, mare, fill i un fantasma (Alberto San Juan, Natalie Poza, Luis Bermejo, que manipula un nino, i Guillermo Toledo). "La família va ser inevitable quan vam començar a parlar de nosaltres. Les pors més abstractes sorgeixen en la infantesa. També teníem ganes d'explicar el món en què vivim i com ens sentim als nostres fills sense mentir-los", diu Lima. A la família de Penumbra hi ha un tabú: el nen fa anys que no baixa a la platja i no se sap ben bé per què. "L'obra tracta de la por, la por que ens impedeix relacionar-nos o que fa que ens relacionem amb violència. Hi ha tot un món abstracte de relacions amoroses, fraternals i familiars que ens condicionen molt, a la vida. Sense voler-ho, sempre acabem parlant de la violència i del seu origen, que és la por", resumeix el director.

Cargando
No hay anuncios

Les interpretacions psicoanalítiques que es vulguin fer de l'obra (i que n'ha fet la crítica madrilenya) depenen de cadascú, tot i que el director se'n desmarqui: "Aquesta obra potser té un to més psicològic que d'altres, però somiar i imaginar no té res a veure amb la psicoanàlisi sinó amb les sensacions i les emocions. Tot el teatre és terapèutic. No sé si cura, però entreté. I va directe al cor i a les entranyes. Quan ho raones i et preguntes si és un somni, el passat o qui és el fantasma és quan et despistes -opina Lima-. És com intentar explicar-te una pel·lícula de Buñuel o de David Lynch".

Una gira en plena crisi

Cargando
No hay anuncios

Penumbra es va estrenar al gener i tancarà la gira al Lliure de Montjuïc, de dimecres a diumenge. Una gira que ha estat més traumàtica que mai per l'impagament dels ajuntaments. "És un problema greu. A tot arreu, i també a Catalunya, l'estat es va erigir com a empresari-pare. Els grans teatres són públics i em sembla extraordinari -diu Lima-, mentre l'administració pagui i busqui solucions". "Penumbra reuneix la gent que és la base d'Animalario, però no et puc negar que també respon als moments en què vivim: més de quatre actors és la ruïna", es queixa Andrés Lima, fent de portaveu d'un sector i una companyia que agrupa alguns dels actors amb més talent i més populars de l'Estat i dos dels dramaturgs més reconeguts. "Sort que tenim un moment creatiu bo, perquè el moment productiu és terrible, entre la crisi i la voluntat política que hi ha al darrere", lamenta.

Animalario ja treballa en El montaplatos, de Harold Pinter -"una obra de transcendència social i política", exemple del que els interessa-, i ja en té una altra de creació al calaix. Si Déu vol.