Art
Cultura25/02/2022

Una col·lecció renovada per quedar-se a viure al Reina Sofia

El director del museu reivindica el canvi de paradigma: "habitar-lo" en lloc de visitar-lo

MadridLa nova col·lecció permanent del Museu Reina Sofia és una cursa de fons plena de gratificacions al llarg del recorregut. Inclou unes 2.000 obres des del 1881, un 70% de les quals no estaven exposades, distribuïdes en sis capítols temàtics, evocadors de la flexibilitat de la narrativa de les sèries televisives i al mateix temps de la recerca i l’experimentació que al director del museu, Manuel Borja-Villel, li agrada bolcar en les exposicions temporals. “Bàsicament, hem volgut canviar la forma d’estar en el museu, hem canviat la idea de visitar per la idea d’habitar –diu Borja-Villel–. Els museus estaven organitzats amb una col·lecció permanent que el públic local visitava un cop l’any o quan acompanyaven algú que els visitava, i la part més espectacular eren les exposicions temporals. I els turistes anaven el Museu del Prado a veure Les Menines i al Reina Sofia a veure el Guernica”.

Per resumir l’experiència del renovat Reina Sofia amb una dita, el bosc de centenars d’obres d’art que omplen les sales fa que no es trobin a faltar els arbres dels artistes més icònics del segle XX. Per aquestes sales no s'hi val passar pel mig i de pressa com fan els visitants que entren en un museu només per complir l’expedient, i en canvi cal tenir un paper actiu per endinsar-se en històries que van passar sobretot a Catalunya, Espanya i Llatinoamèrica com l’autarquia i l’exili provocats per la Guerra Civil, l’hegemonia nord-americana després de la Segona Guerra Mundial, el desarrollismo, l’Argentina i el Maig del 68, Xile i la dictadura de Pinochet i les pioneres del feminisme.

Cargando
No hay anuncios

Un altre aspecte molt eloqüent és que la proliferació de formats expositius i temàtiques la fan suggerent i accessible per a tots els públics: es poden veure cartells de la Guerra Civil i un àmbit dedicat al flamenc i l’art popular dins les avantguardes. L’arquitectura, encapçalada per materials de l’Arxiu Coderch, ha entrat de manera transversal en el recorregut. En aquest sentit, s’ha reconstruït l’exposició que va fer a la Triennal de Milà del 1951. Dues claus més de la nova col·lecció són les visions des del present i des d’Espanya. “Hi ha una sèrie de problemàtiques que ens preocupen i a les quals un museu ha de respondre, com la pandèmia, els afectes, la biosfera i el gènere”, explica el director. 

Precisament la part final del recorregut és vertiginosa pel que fa a les últimes dècades de la història d’Espanya, des de la Movida Madrileña i la pandèmia de la sida fins a l’esclat de la bombolla immobiliària i els desnonaments, el 15-M i els feminismes, passant pels fastos de l'Exposició Universal de Sevilla del 1992, que està acompanyada dels artistes espanyols i llatinoamericans dissidents amb el multiculturalisme que van quedar ocults en aquell moment, i el vessament del Prestige a la costa gallega. “Per molt que nosaltres fem discursos, i mira que ens han dit que som ideòlegs, les obres acaben escapant a això, i fa que el museu sempre respongui a una pregunta amb una altra pregunta”, conclou Borja-Villel.