BarcelonaEl perill de premiar un dels agents del sector de l’art és que aquest premi es transformi en una acció. I, alhora, en una reivindicació. La galerista barcelonina Sílvia Dauder va guanyar el març passat el guardó que atorga la Fundació Art i Mecenatge, que impulsa la Fundació Bancària La Caixa: 40.000 euros que reconeixien la galeria ProjecteSD per la seva visió innovadora i el suport a la producció d’artistes emergents, nacionals i internacionals. Amb aquest premi Dauder va decidir fer “una cosa clara, contundent, útil i excepcional”, explicava ahir. Lluny dels catàlegs o les memòries que havien publicat els premiats anteriors, i sense cap ganes d’haver de triar un sol artista del seu catàleg per invertir-hi el premi, va decidir destinar els diners a regalar peces dels creadors de ProjecteSD. Però va passar la patata calenta de la tria als museus i centres d’art.
“És evident que els últims quatre anys vivim una època difícil pel que fa al finançament de la cultura -argumentava-. Els pressupostos per a la compra d’obra s’han vist reduïts greument i irreversiblement”. Per això va decidir fer una donació a institucions de l’Estat i de l’estranger amb una fórmula singular: va proposar-los que es fixessin en els artistes que ella representa i, si els n’interessava algun, els donaria a triar una de les seves obres. “Et dono alguna cosa, però no et dic què”, els va plantejar Dauder. Part del projecte es basava a teixir canals de comunicació entre la galeria i els centres. “Així el premi ha transcendit l’esfera individual a favor de l’esfera social, buscant l’enriquiment del patrimoni artístic col·lectiu”, explicava en un anunci publicat a la premsa i que també formava part del projecte.
“Els museus han fet la seva feina, no han optat pels noms més populars”, reconeixia ahir. Els escollits han sigut el belga Koenraad Dedobbeleer, que entregarà dues peces al Museu Reina Sofia de Madrid; el tàndem del colombià Raimond Chaves i la nord-americana Gilda Mantilla, que tindran una peça al Guggenheim de Nova York, i la barcelonina Patricia Dauder, que tindrà la seva primera obra al Macba. El director del museu, Bartomeu Marí, va agrair-ho: “Els grans museus del món ho són perquè tenen grans col·leccions -va dir-. En art contemporani, un terreny de risc, ara és més difícil que fa uns anys fer créixer i madurar aquestes col·leccions, sobretot al nostre país”.
Malgrat això, Marí també va reconèixer que la Fundació Macba ha mantingut el pressupost d’adquisicions. A més, “la proporció de donacions i dipòsits és molt alta”, va dir. Tant, que els quadres no caben a les reserves. Aquest estiu es presentarà al Macba una mostra amb les 40 adquisicions dels últims tres anys que encara no s’han vist perquè el museu no té exposició permanent. Una de les peces serà la de Dauder, Maqueta 1, una escultura feta amb material rudimentari que parla d’un lloc que no existeix.