Cultura06/09/2011

Ideologia musical

Esteve Soler

És el musical un gènere políticament de dretes? Aquesta tesi es pot deduir dels assaigs del dramaturg Howard Barker, autor de la fabulosa Escenes d'una execució , que Ramon Simó va dirigir fa uns anys amb Anna Lizaran de protagonista. Essencialment Barker ha recollit articles i pensaments als imprescindibles Arguments for a theatre i Death, the one and the art of theatre , dos volums en què ha sumat la filosofia escènica que l'oposa diametralment a la idea d'entreteniment. Mentre la tragèdia busca rodejar-se de ciutadans amb afany de pensar al teatre i el teatre, el musical-estereotip (res a veure amb Sondheim o Fosse) pretén envoltar-se de consumidors que busquen oblidar-se de tot. Els grans musicals franquiciats, que només poden existir gràcies a sumes de diners astronòmiques, serien per tant l'equivalent a Margaret Thatcher, Ronald Reagan o José María Aznar. De tot plegat, se sobreentén que qualsevol teatre té una dimensió política i que no cal ser Harold Pinter o Dario Fo per transmetre una ideologia a l'espectador.