ENTREVISTES ENCADENADES
Cultura10/08/2018

Jordi Alcaraz: “La meva obra mai és on ha de ser”

Pintor, escultor i dibuixant; les seves obres s’exposen arreu del món

i
Estel Solé

L’olor de fusta del seu taller em transporta a la meva infantesa, quan jugava a fer pastetes amb les serradures del taller d’ebenista del meu avi.

Hi ha blanc i ordre dins el caos. També cartró esbotzat rere metacrilats que s’ondulen com si tinguessin esgarrifances. Hi ha cavallets pacients i marcs de fusta i papers per terra amb lletres arrugades i formes ovalades. Damunt la taula, una idea de dibuix: una llibreta on hi creix una espiral. Hi ha pigment negríssim dins un pot i una majestuosa taca negra.

En Jordi em parla del seu fill, l’Enric Alcaraz: “L’hauries d’haver entrevistat a ell; és un gran rellotger. Té només divuit anys i arregla rellotges aturats de segles passats”. L’afició va començar un dia que l’Enric va acompanyar el seu pare a Nova York, on el Jordi feia una exposició. Al costat de la galeria, hi havia una botiga d’antiguitats i el botiguer li va regalar a l’Enric una màquina vella que donava per espatllada. “Es va passar tres dies observant-la i no va parar fins que va aconseguir que funcionés”.

Cargando
No hay anuncios

El temps, dins el taller d’un artista, es rendeix als peus de qui habita l’espai, i conversem amb calma. En Jordi sol treballar amb música de fons. Sona una peça clàssica que no desxifro. Lluny de desconcentrar-lo, la música li és fil conductor; porta d’entrada: “Marxo a casa al final de la jornada i l’endemà torno a posar la cançó on la vaig aturar, aleshores em situo al punt exacte on vaig deixar la peça que treballava”.

Abans d’aconseguir viure del seu art, va treballar impartint classes i al magatzem de pastes del seu pare. Ara és un artesà de cap a peus: s’implica en el procés de les seves peces d’inici a fi, des que comença a treballar el material (el ferro, la fusta, la terrissa, la pintura...) fins que ha acabat d’instal·lar les peces a la galeria i escombra el terra abans de l’exposició. De seguida m’adono que en Jordi defuig els límits, els temes. Són els oficis que el porten a cada creació. Allò que aparentment no parla de l’obra, n’acaba parlant. Segurament per aquest motiu sol demanar al seu amic Joaquim Sala-Sanahuja, traductor, que sense veure les seves peces escrigui textos per a les seves exposicions. La comunicació s’estableix malgrat la incomunicació, com aquella vegada que en Jordi va conèixer en Bill Viola: l’un parlava en anglès i l’altre en català, però assegura que es van entendre. Les obres del Jordi no tenen títol, no persegueix un objectiu; són idees; inicis de construcció que no defineixen res ni vol que el defineixin com a artista. Les seves obres, que s’expliquen per si soles -si és que cal explicació-, són un continu, un procés que va des que va començar a dibuixar de petit, fins a les seves peces més recents. Per a ell tot són dibuixos: les escultures, les peces de terrissa, els quadres... gargots imprescindibles d’un dibuix vital que ha acabat traçant el camí d’un artista total.

Cargando
No hay anuncios
Jordi Alcaraz és pintor, escultor i dibuixant. Les seves obres s’exposen arreu del món. Una vegada va escriure la seva biografia i va decidir inventar-se tot el que hi feia constar.

Què t’agradaria que hi hagués dins la capsa? “Un horitzó il·limitat que no toqués de peus a terra”. Em diu que li agradaria que el pròxim entrevistat fos en Joaquim Sala-Sanahuja.

Llegeix totes les entrevistes encadenades aquí.