Cultura24/11/2014

Juanjo Sáez mira el costat positiu de la vida

La retrospectiva ‘Busco una novia’ mostra 155 il·lustracions

Laura Serra

BarcelonaDesprés de superar un tràngol familiar tan dur com la mort dels pares i l’àvia en només dos anys, una situació traumàtica que va explicar ara fa un any amb la publicació del llibre Crisis (de ansiedad), un recull de vinyetes amargues i crítiques que retrataven l’austeritat, les privatitzacions, les retallades, les penúries dels treballadors, l’abisme de la pobresa i altres drames quotidians, Juanjo Sáez descobreix una nova faceta d’ell mateix: l’optimista, l’alegre, la festiva. Busco una novia és el provocador títol de l’exposició que acaba d’inaugurar a la galeria d’art La Plataforma, al Poblenou de Barcelona. Hi exposa fins a 155 dibuixos de tota la seva trajectòria, alguns d’inèdits i alguns que han format part de projectes editorials anteriors, començant pels dibuixos que feia per a fanzines alternatius fa més de 20 anys, abans fins i tot de dedicar-se professionalment a la il·lustració.

El responsable de bussejar en tota la seva obra -fins i tot en els dibuixos i textos surrealistes que l’hiperactiu Sáez fa quan està parlant per telèfon- ha sigut Gabriel Bravo, l’editor de Morsa i que va ser el seu primer editor, ara fa 14 anys, quan li va publicar Buenos tiempos para la muerte, que acabaria convertint-se en el bestseller del segell. Conèixer tan bé tota la producció de l’autor -que va des de llibres com Yo, otro libro egocéntrico fins a la sèrie Arròs covat o les col·laboracions en premsa com la secció que publica cada cap de setmana a l’ARA, Ara que no s’ofengui ningú - li ha servit per seleccionar obres que sorprendran fins i tot el públic més fan. “Hi ha coses que ni jo me’n recordava -reconeix l’autor amb pudor-. Coses molt personals, fins i tot una carta d’amor ja no sé ni a qui. Coses molt íntimes i personals”.

Cargando
No hay anuncios

Buscar per tots els racons de casa

Busco una novia és un acudit”, avisa Sáez, que es defineix com a “home caucàsic, solter, 42 anys, heterosexual, sa, ordenat, pelut i prim amb un ampli recorregut”. “Sempre treballo el tema autobiogràfic, la identitat, l’ego, i és una altra volta de cargol a tot això. Una ironia per riure’m de mi mateix i posar-me en ridícul. Els que segueixen la meva feina ho entendran. És una manera de dir: «Aquest sóc jo»”, explica.

Cargando
No hay anuncios

El que relliga la mostra no és el fil argumental amorós, malgrat que les relacions de parella, el sexe i les noies (incloent-hi la seva mare) hi apareixen, sinó que el criteri de selecció s’ha basat a “abandonar la mort i centrar-nos en la vida”, diu Bravo, i a buscar il·lustracions on no hi hagi text o bé aquest element tingui un pes secundari o tangencial. Les vinyetes sobre la situació política actual, per tant, n’han quedat fora i en canvi s’hi pot trobar material que tenia oblidat en calaixos, com dibuixos infantils d’animalons fets per a un conte que mai va veure la llum o una vinyeta que no va acabar entrant a Viviendo del cuento. “He buscat per tots els racons de la casa”, admet el comissari. Sáez té un ritme de producció molt elevat i, tot i que no hi posi un ordre gaire rígid, guarda estrictament tots els seus materials de treball, incloent-hi els esbossos que fa per a feines tan diferents com la publicitat (ha treballat en campanyes per a Nike, Estrella Damm i Diesel) o els contes. Al seu estudi hi pot haver més d’un milió de dibuixos, que Bravo ha revisat de dalt a baix, ha classificat i ha seleccionat per a l’exposició que es podrà veure fins a l’1 de desembre.

“La seva ironia, els seus temes, la seva intenció, els seus tòpics, hi apareixen, però no estan relacionats amb el fet de riure’s dels altres, amb la tristesa o la crisi”, explica el comissari. “Un altre dia en farem una amb les vinyetes polítiques”, avisa Bravo.