Cultura23/05/2018

Mor Bill Gold, el mestre dels cartells de Hollywood

Xavi Serra

BarcelonaHi ha un fil invisible que uneix algunes de les pel·lícules més emblemàtiques de Hollywood: L’exorcista, Què se n’ha fet, de Baby Jane?, Esplendor a l’herba, Alien, La taronja mecànica, My fair lady, Deliverance... Totes tenen en comú l’autor dels cartells, Bill Gold, que va morir diumenge als 97 anys. Que Gold estava destinat a fer història ho demostra que el seu segon treball fos el cartell de Casablanca, al qual va afegir a última hora una pistola a la mà de Bogart perquè tingués més força.

Gold, que va arribar a dissenyar prop de 2.000 cartells, va començar la seva carrera professional als 21 anys a Warner, on va treballar fins que a principis dels 60 va fundar el seu propi estudi. En els seus cartells, deia, preferia “no explicar tota la pel·lícula i donar el mínim d’informació”. Aquesta filosofia és patent en treballs com el de L’exorcista, on no apareix la nena posseïda, o Alien, que es limita a mostrar l’ou d’on sorgirà el monstre.

Cargando
No hay anuncios

L’home de confiança de Clint Eastwood

La llista de directors amb qui va treballar és un resum del Hollywood dels últims setanta anys: Elia Kazan ( A l’est de l’edèn ), Alfred Hitchcock ( Crim perfecte ), Sam Peckinpah ( Grup salvatge ), John Ford ( Centaures del desert ), Martin Scorsese ( Un dels nostres ), John Huston ( La nit de la iguana ), Steven Spielberg ( Tauró )... Però també va col·laborar amb mestres europeus com Federico Fellini ( 8 1/2 ) i François Truffaut (La nit americana ). Clint Eastwood va ser amb qui va tenir una relació més prolongada, primer amb els cartells de la saga de Harry el Brut i després amb molts dels seus films com a director: El bandoler Josey Wales, Sense perdó, Bird, El genet pàl·lid, Els ponts de Madison... L’últim va ser J. Edgar, del 2011. “El Bill respecta la pel·lícula, respecta la història i respecta el que tu intentes aconseguir -escrivia Eastwood sobre Gold en la introducció d’un catàleg dels seus treballs-. Sabies que ell sempre portaria idees genials i que el cartell era una preocupació menys”.