Cultura24/07/2012

Mor Esther Tusquets, escriptora, editora i fundadora de Lumen

El món literari perd una personalitat crucial de l'edició de l'últim mig segle. Esther Tusquets, directora de Lumen durant 40 anys, va destacar també com a novel·lista i sobretot en el gènere memorialista.

Xavi Serra

BARCELONA."Existeix un moment sublim en la vida de l'editor que es produeix, com els grans amors, poques vegades, i que no té cap relació amb l'aspecte comercial, [...] i és aquell moment en què obres, potser per atzar, l'original d'un perfecte desconegut i et trobes davant d'una obra important", escrivia el 2005 a Confesiones de una editora poco mentirosa Esther Tusquets, un dels grans referents de l'edició en llengua espanyola del segle passat, que ahir moria a l'Hospital Clínic de Barcelona als 75 anys a conseqüència d'una pulmonia.

Tusquets va arribar al món literari el 1960, quan, tot just llicenciada en filosofia i lletres, el seu pare (Magí Tusquets) va comprar una petita editorial religiosa per a la seva filla, que va acceptar el repte de dirigir-la. A Lumen crearia col·leccions tan emblemàtiques com Palabra e imagen , una combinació de textos i fotografies que acolliria l'obra d'autors com Camilo José Cela i Miguel Delibes i fotògrafs com Joan Colom i Ramon Masats, i Palabra en el tiempo , que sota la direcció d'Antoni Vilanova va editar noms internacionals tan imprescindibles com Céline, Joyce i Virginia Woolf.

Cargando
No hay anuncios

L'aportació de Tusquets a la renovació del panorama editorial espanyol va ser capital, però no estava sola en aquesta causa. Juntament amb Beatriz de Moura (la seva cunyada) i Jorge Herralde, tots ells de l'òrbita de Carlos Barral, va sacsejar el món editorial del tardofranquisme. "Van canviar el panorama editorial de Catalunya i de l'Estat", recorda Anna Maria Moix, amiga íntima de Tusquets. "Van ser agosarats i van arrencar una aventura editorial que encara estem vivint".

El risc tenia el seu preu: Lumen va subsistir amb la caixa buida fins que una nena argentina, replicaire i saberuda hi va arribar per posar les coses en ordre: Mafalda , de Quino, va ser el primer boom comercial de Lumen, que més endavant tocaria altre cop el cel amb el bestseller El nom de la rosa , d'Umberto Eco, un autor de la casa que tenia una relació molt especial amb Tusquets.

Cargando
No hay anuncios

Una autora de maduresa

Una vetllada del 1978 Tusquets va reunir els seus amics i va anunciar, per sorpresa, que debutava com a escriptora. El mismo mar de todos los veranos va ser el primer títol d'una trilogia que més tard completarien El amor es un juego solitario i Varada tras el último naufragio, i que es destaca al capdavant de la seva producció novel·lística. "En contra del que sol passar, va començar a publicar tard", rememora Moix, que afegeix que Tusquets va ser "una escriptora de maduresa" des de la primera novel·la, "una de les més importants del segle XX".

Cargando
No hay anuncios

A mitjans dels 90, la mort del seu pare, que administrava l'editorial, i la davallada de les xifres de venda van precipitar la venda del 80% de Lumen a Random House Mondadori. Tusquets va viure l'episodi sense traumes i va continuar al capdavant del segell fins que el 2002 es va jubilar. En aquell temps, va iniciar la seva producció memorialista amb Confesiones de una editora poco mentirosa , un volum al qual seguirien Habíamos ganado la guerra i Confesiones de una vieja dama indigna . En aquestes obres Tusquets parla sense embuts de l'adscripció franquista dels seus pares i el seu pas per la Falange ("No vull fer les paus amb el passat, només mostrar la vida dels nens de les famílies que havien guanyat la guerra", explicava) i passa revista a la seva educació sexual i sentimental. En aquestes memòries també hi ha espai per a la seva relació amb els escriptors amb qui va treballar i per als conflictes entre mare i filla, un dels eixos temàtics de la seves novel·les i, segons l'escriptora, "la relació més complexa, difícil i important de les que existeixen entre humans".

El passat Sant Jordi Tusquets presentava les memòries a dues veus Tiempos que fueron , escrites amb el seu germà Oscar Tusquets. És l'última referència editorial d'una personalitat clau del món literari dels últims 50 anys, editora de raça i escriptora admirada.