PANTALLES
Cultura31/01/2014

El pot petit dels premis Gaudí

Repassem els curtmetratges nominats als Gaudí, un format a reivindicar

Eulàlia Iglesias

Quaranta-un curtmetratges optaven a la primera preselecció dels premis Gaudí, gairebé tants com els llargmetratges que han estat considerats per a les nominacions. Les pel·lícules de curta durada segueixen sent un format tan practicat com menystingut. Ho tenen difícil per arribar al gran públic i la premsa amb prou feines els fa (fem) cas. La causa no és la qualitat, com demostren els quatre curts que han arribat a la final dels Gaudí després d'haver voltat per alguns dels certàmens més importants del món. La gallina (3), de Manel Raga, es va estrenar mundialment a la Mostra de Venècia; Godka Cirka, un forat al cel (1), d'Àlex Lora i Antonio Tibaldi, acaba de passar pel Festival de Sundance; Sequence (4), de Carles Torrens, es va poder veure a Sitges, i Wings (2), de José Villalobos, va ser al Festival de Tribeca, a Nova York.

La projecció internacional no s'acaba amb l'obra. Per vocació o per necessitat, alguns d'aquests joves directors també treballen o viuen fora del país. Manel Raga formarà part de la primera promoció de l'Escola de Cinema de Sarajevo que dirigeix l'immens Béla Tarr. Veient La gallina tot quadra: l'adaptació que fet aquest cineasta d'Ulldecona del conte homònim de Mercè Rodoreda remet a la força visual de les pel·lícules de l'hongarès, però també a certa tradició nòrdica. En lloc de fer-ne una translació narrativa, Raga tradueix en poderoses imatges les sensacions que evoca la prosa de Rodoreda. I acosta tota una tradició de solituds rurals i sots feréstecs a l'imaginari surrealista.

Cargando
No hay anuncios

REGISTRES DIFERENTS

Sequence, de Carles Torrens, també es mou en un pla entre el somni i la realitat, però en un registre totalment diferent. La pel·lícula podria ser un capítol actualitzat de La dimensió desconeguda : un home es desperta un dia i s'adona que tothom el mira malament perquè han tingut el mateix malson amb ell com a protagonista. Torrens es va formar a Califòrnia, es mou entre els Estats Units i Barcelona, i ja ha firmat un llarg, Emergo (2011), apadrinat per Rodrigo Cortés (Buried ). Aquí ens brinda un conte fantàstic amb tocs d'humor negre i amb una sorprenent estructura que es recargola sobre ella mateixa.

Cargando
No hay anuncios

Als antípodes de Sequence hi ha Godka Cirka, un forat al cel, que Àlex Lora, que va estudiar a Nova York, i Antonio Tibaldi han rodat a Somàlia. Un tast amb entitat pròpia d'un projecte de llargmetratge que té com a fil conductor una nena pastora a punt de ser sotmesa a una ablació. Lora i Tibaldi opten per un relat en primera persona que, amb una mirada sensible i respectuosa, ens introdueix en les tribulacions quotidianes de les dones de la regió.

Els responsables de Wings, el malagueny José Villalobos i el català Christian Rodrigo, viuen a Los Angeles. A primera vista, el seu curt podria semblar el germà petit de Grand piano, d'Eugenio Mira: una obra que també se situa en una sala de concerts, protagonitzada per un virtuós de la música i executada amb un gran sentit de la precisió. Però la pel·lícula avança per altres camins per reivindicar la importància del perfeccionisme i la feina ben feta... fins i tot en les obres en aparença menors.