OPINIÓ
Cultura28/05/2014

Què es l’èxit en la societat de la cultura de l’entreteniment?

i
Santi Fondevila

Barcelona Llibert’¿Què és l’èxit si un espectacle amb crítiques fantàstiques, entusiastes, i amb un compromís artístic i humà extrem no pot prorrogar les funcions perquè no dóna prou diners? Recordem el cas Llibert. L’obra es va estrenar a l’Almeria Teatre i el boca-orella va funcionar ràpidament. Una tragèdia moderna sobre un tema actual -un nadó nascut amb discapacitats- magníficament escenificat. El públic va fregar el 75 % d’ocupació. Va tenir una segona vida a la Biblioteca i podia haver prorrogat. Però els números no sortien. Dos anys de feina i un ingrés net de 1.400 euros per persona per un espectacle que no ha deixat indiferent cap espectador i que ha sigut guardonat amb el premi Serra d’Or.

L’altra cara de la moneda No n’hi ha prou fent-ho bé, ni fent-ho més que bé. No n’hi ha prou amb la unanimitat dels entesos i les seves lloances. Els números no surten. Els professionals volen viure del que saben fer, i ho demostren. Però si el seu present és difícil, el seu futur incert, ben segur. Però és que el tema és encara més curiós perquè resulta que una obra que denigra les dones (Sofocos ) va aconseguir una taquilla hiperbòlica en la seva exhibició al Teatre Condal. El guió era dolent, la interpretació inexistent i la decoració inversemblant. Va ser un èxit? Per als productors, segur. Per al teatre, no. Un èxit, un altre, de la perillosa cultura de l’entreteniment, com escriu Mario Vargas Llosa a La civilitzación del espectáculo.

Cargando
No hay anuncios

Què fa la conselleria? Davant de situacions com aquestes cal reclamar als poders polítics una actuació afinada. Unes decisions polítiques lligades a l’art. Llibert no havia demanat cap subvenció perquè el tràmit és complex i, a sobre, has d’avançar els diners. ¿Però no mereixia realment un suport de la conselleria de Cultura? L’administració és incapaç de reaccionar amb celeritat. I el control de la despesa obliga a procediments que redueixin l’eficàcia dels suports culturals un 50%. No sabem com es pot fer, però si la Generalitat es treu de la màniga 10 milions per pagar a la concessionària de l’autopista de Sitges (Abertis) perquè no ha complert les expectatives, com no troba diners per donar suport a una obra d’art? La conselleria parla d’exportar cultura. Doncs Llibert es podria veure a Madrid amb una empenta de la conselleria. Ho sabran fer? Ho voldran fer?