Retrobar-se amb el 'príncep dels poetes'

L'edició crítica de l'obra de Carner hauria de començar a ser publicada el 2015

J.n.
19/01/2014

BarcelonaL'any 1992 Quaderns Crema va recuperar Poesia, de Josep Carner. El text revisat i establert per Jaume Coll partia de l'edició que Carner havia publicat l'any 1957 a l'Editorial Selecta, de Josep Maria Cruzet, i que responia a la reelaboració i reordenació carneriana d'una obra poètica que havia arrencat a principis del segle XX amb Llibre dels poetes i que, després de passar per llibres fonamentals com Els fruits saborosos, La paraula en el vent, L'oreig entre les canyes i Nabí, culminava amb Llunyania i Absència. El volum, de 1.386 pàgines, està exhaurit des de fa anys, i és possible que sigui reeditat en format butxaca, tot i que seria a Grup 62.

Fa anys que Jaume Coll prepara les obres completes de Carner, príncep dels poetes. El projecte, que porta per títol Edició Crítica de l'Obra de Carner (ECOC) consta de vuit volums. N'hi haurà quatre de poesia, tres de prosa i un que inclourà el teatre carnerià i també les traduccions. Coll s'encarrega de la part de la poesia, i Marcel Ortín de la prosa. "El primer volum ja està en galerades, i conté la poesia publicada entre 1896 i 1924, des d' El llibre dels poetes fins a La inútil ofrena ", explica Coll. El debut de Carner com a poeta és molt anterior a la data de publicació del seu primer poemari: als dotze anys ja col·laborava a la revista L'Aureneta, i als quinze ja havia guanyat el seu primer premi als Jocs Florals de Barcelona. Entre el 1899 i el 1905 en guanyaria dotze més.

Cargando
No hay anuncios

Un escriptor incansable

"Durant molt de temps m'he dedicat a buidar diaris i revistes de l'època per localitzar-hi la gran quantitat de poemes dispersos de Carner. En aquest primer volum n'hi hauria uns cinc-cents -assegura Coll-. Carner escrivia extraordinàriament". Paral·lelament als llibres de poemes, durant les dues primeres dècades del segle XX va escriure teatre, va publicar llibres de proses i va traduir Charles Dickens, George Eliot, William Shakespeare, Molière, Jean de La Fontaine i Auguste Villiers de L'Isle-Adam.

Cargando
No hay anuncios

El primer volum de l'edició crítica de l'obra carneriana, que encara no té data de publicació, hauria de veure la llum l'any 2015, tot i que actualment Grup 62 té diversos projectes d'obres completes pendents de publicació, com és el cas de la de Blai Bonet.