OPINIÓ
Cultura17/08/2016

Salut, Víctor!!!

Víctor Mora va ser un dels guionistes que van fer avançar els còmics a casa nostra, atorgant-los el seu caràcter de mitjà de comunicació amb moltes possibilitats per explicar tota mena d’històries

Antoni Guiral

BarcelonaLa carrera de Víctor Mora com a guionista d’historietes ha tingut dues etapes bastant ben marcades. La primera és la que va desenvolupar com a col·laborador d’una indústria en creixement a casa nostra, i que, a part de diverses sèries de còmic que va escriure per a les revistes d’humor de Bruguera, es concentra en les seves aportacions als quaderns apaïsats. Potser per ser la més longeva, i també la més popular, és a El Capitán Trueno on destaquen diverses aportacions que, en el seu moment, van ser força importants. En primer lloc, en el tractament dels personatges: tots ells tòpics d’entrada (l’heroi, la companya de l’heroi, el forçut i el jove aprenent) però que van ser matisats per filtres que els convertirien en alguna cosa més que simples estereotips. Trueno era un heroi que sabia somriure i tenia un cert sentit de l’humor (coses de les quals no anaven sobrats els herois de l’època), i en alguns moments evidenciava matisos en els seus dubtes a més d’algunes imperfeccions. Sigrid era una dona amb personalitat pròpia, capaç de prendre les seves decisions i d’enfrontar-se amb els dolents quan feia falta. I la relació entre Goliath i Crispin s’estableix en una camaraderia masculina plena d’ironia i cops d’humor.

A més, Víctor Mora endinsa els seus personatges en aventures allunyades de la moralitat catòlica: El Capitán Trueno és una sèrie bàsicament civil en tots els sentits, fins al punt que, en alguna ocasió, l’aparell de la censura va recordar-li que no estaria malament alguna referència a la ideologia cristiana. Mora aplica als quadernets la seva excel·lent predisposició per a l’escriptura, cosa que queda palesa en els diàlegs, sempre directes i escrits amb la correcció de qui té moltes lectures al darrere.

Cargando
No hay anuncios

La seva segona etapa comença l’any 1968 amb el western Sunday (dibuixat per Víctor de la Fuente) i el 1969 amb Dani Futuro (dibuixat per Carlos Giménez). És aleshores quan sorgeix un Mora que utilitza la seva experiència per anar més enllà dels tòpics dels gèneres, i busca una aventura que aporta lectures socials i polítiques. Una etapa que desenvoluparà, bàsicament, per a editorials franceses amb sèries com Las crónicas del Sin Nombre (dibuix de Luis García), Los Inoxidables (amb Antonio Parras) o Los ángeles de acero (amb Víctor de la Fuente).

Víctor Mora va ser un dels guionistes que van fer avançar els còmics a casa nostra, atorgant-los el seu caràcter de mitjà de comunicació amb moltes possibilitats per explicar tota mena d’històries, tant per a joves com per a adults. Com ell sempre deia quan s’acomiadava: salut, Víctor!!