Cultura17/10/2014

El sud-africà Brett Bailey porta a Girona un ‘Macbeth’ de Verdi convertit en senyor de la guerra

Laura Serra

BarcelonaÉs inevitable que l’última polèmica que ha protagonitzat -sense voler-ho- l’artista sud-africà Brett Bailey tenyeixi la gira europea del seu Macbeth. Aquest setembre, la instal·lació Exhibit B - on col·locava actors negres en bodegons formats per objectes de museus d’història natural del segle XIX- a la Barbican Art Gallery va ser retirada després que el públic recollís firmes, ja que la consideraven racista. La instal·lació s’havia vist en desenes de països i, efectivament, era impactant i sorprenent, però segons Bailey pretenia ser “una crítica dels zoos humans i del racisme”. “Estem acostumats a firmar peticions per salvar... els dofins. Quan no t’agrada una imatge, prems el botó i firmes una petició”, explica, lamentant que la gent no s’acostés a veure l’obra.

Perquè el tema, el nervi que recorre tota la seva obra, és sempre el mateix: “L’explotació de l’Àfrica per part d’Occident, la història colonial, les relacions racials i per què diversos estats africans tenen tendència a les dictadures”. Per reflectir les seves preocupacions Bailey va fundar la companyia Third World Bun Fight a finals dels 90. “Em passo molt de temps llegint i intentant entendre què passa al meu país i a l’Àfrica, i la seva relació amb Occident. I la meva obra sorgeix dels meus interessos. Crec que com a artistes tenim un lloc de poder a la societat i realment el podem fer servir de forma responsable per intentar parlar de temes que són realment importants”, explica.

Cargando
No hay anuncios

Per això quan li van proposar fa tretze anys muntar una òpera a Sud-àfrica va escollir l’òpera Macbeth de Verdi i la va retitular Macbeth, a post-colonial opera with music more or less by Verdi. “M’agrada la música i la història que explica -diu-. No ho vaig fer per Shakespeare, sinó perquè moltes de les històries que expliquen les òperes són ridícules. Vaig buscar molt i molt, i vaig trobar que Macbeth tenia sentit. Va ser després que vaig pensar que podia connectar amb la història del Congo i lligar-ho directament amb l’explotació dels recursos naturals i com la població dels països en desenvolupament és reduïda a força de treball per fabricar objectes de consum per a Occident o en un mercat per a aquests objectes de consum”.

La versió de Macbeth que es representa avui i demà al Teatre Municipal de Girona dins del Festival Temporada Alta -i gràcies a la subvenció d’un grup d’empresaris gironins- és la tercera que munta: deu cantants de Sud-àfrica i dotze músics dels països de l’ex-Iugoslàvia porten a escena una història sanguinària, situada al centre de l’Àfrica, entre lluites ètniques, tràfic d’armes, l’èxode dels refugiats i l’explotació dels treballadors, en què Macbeth és un ambiciós senyor de la guerra.

Cargando
No hay anuncios

Obrir els ulls a Occident

Sud-àfrica acull avui 7.000 refugiats congolesos, però no és un tema que es toqui, i menys en l’art, ni allà ni aquí. “Tots sabem què passa a Síria, què passa a l’Iraq, i no dic que no sigui important, són grans crisis, però crec que a Síria han matat 200.000 persones en els últims tres anys i al Congo hi ha hagut 5.500.000 morts en els últims vint anys. És molt estrany que la gent no n’estigui al cas perquè el país està situat al centre de l’Àfrica i els seus recursos naturals són necessaris”, explica.

Cargando
No hay anuncios

Bailey ha adaptat altres clàssics des d’aquesta òptica, com MedEia o Orfeus, a banda d’espectacles contemporanis. És impossible, però, que pugui sobreviure exhibint-los només al seu país. En realitat, hi presenta un espectacle cada dos anys i ben pocs dies. Es passa sis mesos a l’any de gira internacional. “Tant a Europa com a Sud-àfrica sovint veus recontextualitzacions d’òperes clàssiques al present. Però moltes vegades són superficials. D’aquesta producció algú en va dir a Anglaterra que semblava que la història de Macbeth sortís realment del Congo”, diu satisfet.