Automoció

El cotxe elèctric creix a Europa malgrat el càstig a Tesla

Les vendes de la marca d'Elon Musk cauen en un mercat que augmenta un 28%

BarcelonaMalgrat que el mercat de l'automòbil a Europa mostra debilitat per dos factors bàsics —el baix creixement de les grans economies, sobretot Alemanya, i el canvi de tecnologies que crea dubtes en els compradors—, el del cotxe elèctric s'escapa d'aquesta dinàmica i ha crescut a un bon ritme fins a màxims històrics durant el primer trimestre d'aquest any. Un creixement que no ha frenat el càstig dels consumidors europeus a Tesla, el líder mundial del cotxe 100% elèctric, des que el seu fundador i màxim executiu, Elon Musk, va aterrar a la Casa Blanca i es va implicar en l'administració Trump.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El mercat europeu de vehicles elèctrics va assolir màxims històrics al març, segons una de les conclusions de l'empresa de dades del sector Jato Dynamics, de referència en el sector de l'automoció. Concretament, durant aquest mes es van vendre 240.892 vehicles elèctrics de bateria (BEV) a Europa, un 23% més que l'any passat. Això suposa el segon millor resultat registrat per a aquest sistema de propulsió, després del desembre del 2022, quan se'n van vendre 275.108 unitats. En el conjunt del primer trimestre es van comercialitzar 570.943 automòbils elèctrics als 28 mercats europeus analitzats (els més importants), un increment anual del 28%. "El març va ser un mes crucial per a les matriculacions de vehicles elèctrics (BEV) a Europa, cosa que indica que l'increment que estem observant en l'oferta finalment té un impacte real en el mercat general", explica l'analista global de Jato Dynamics, Felipe Muñoz.

Cargando
No hay anuncios

Al març, els vehicles elèctrics van representar el 16,9% del total de matriculacions, cosa que representa un augment de 2,7 punts percentuals en la quota de mercat en comparació amb el març del 2024, amb un augment interanual del 23%. Pel que fa a unitats matriculades, aquest va ser el trimestre rècord per als BEV. I davant d'aquest panorama, Tesla —el fabricant mundial més gran de cotxes elèctrics per volum de vendes el 2024— va registrar una caiguda del 30% en les matriculacions. Tot i la tendència negativa, la caiguda del 30% al març va ser menys pronunciada que les que es van registrar al gener (-47%) i al febrer (-44%). "Com que la marca encara brega amb diversos problemes de relacions públiques, a més del canvi de model del Model Y, ara Tesla confia en el Model 3 per compensar les pèrdues", afegeix Muñoz. De fet, al març el Model 3 va registrar un augment d'un 1,1%, però en el primer trimestre va baixar un 14%, mentre que el Model Y va caure un 49%.

Malgrat l'ofensiva de les marques xineses de cotxes elèctrics per posicionar-se a Europa, les firmes del Vell Continent no han tirat la tovallola. El primer trimestre el Volkswagen ID.4 es va situar en tercera posició, gràcies a un notable augment del 115% en les matriculacions.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, el mercat general de cotxes va mostrar al març senyals de recuperació, segons afirma Jato Dynamics. Es van matricular 1,42 milions d'unitats a Europa, un 3,2% més en comparació amb el març del 2024. Aquests resultats van ajudar a compensar els descensos registrats al gener i al febrer, cosa que va permetre tancar el primer trimestre amb un total de 3,383 milions d'unitats matriculades, a prop dels 3,384 milions de l'any anterior.

Cargando
No hay anuncios

A Espanya el mercat no s'ha comportat com a la resta d'Europa. La reposició del parc destruït per la DANA al País Valencià ha impulsat el mercat general de l'automoció, que ha crescut un 14% fins a les 279.368 matriculacions. A més, també s'ha detectat un increment important dels cotxes electrificats. Segons les dades de la patronal de fabricants Anfac, durant el primer trimestre de l'any es van vendre 39.741 cotxes entre híbrids endollables i elèctrics purs, una xifra que suposa un increment del 46,7% respecte al mateix període de l'any passat. I això que durant el primer trimestre encara no s'havia aprovat la reactivació del pla MOVES per impulsar la venda de cotxes elèctrics, dotat amb 400 milions d'euros fins a final d'any.

45% d'augment a Catalunya

El mercat català també va registrar un augment important de matriculacions de cotxes elèctrics el primer trimestre. Així, segons les dades de la patronal espanyola, durant els tres primers mesos de l'any es van vendre 2.045 cotxes i totterrenys elèctrics purs, un 45% més que l'any passat. En el cas dels híbrids endollables, se'n van matricular 1.762, quasi un 31% més que en el mateix període del 2024. Tot i això, el percentatge de cotxes electrificats encara és baix tenint en compte el total de les vendes: dels 31.034 vehicles matriculats durant el primer trimestre, els electrificats van representar poc més d'un 12%.

Cargando
No hay anuncios

Fins i tot Seat —que està en ple procés d'electrificació a la planta de Martorell—, ha crescut en cotxes electrificats. Segons fonts de la companyia, els models elèctrics van assolir el 23,7% de totes les vendes de Cupra durant el primer trimestre, una xifra que suposa duplicar el percentatge del mateix període del 2024. Cupra té dos models 100% elèctrics: el Born, que es fabrica a Alemanya, i el Tavascan, un SUV 100% elèctric que és el maldecap actual per a la companyia, perquè, com que es fabrica a la Xina, té un aranzel del 30%, cosa que ha fet desplomar els beneficis de Seat del primer trimestre quasi un 98%, fins als 5 milions d'euros. A més, Seat i Cupra ja tenen models híbrids endollables, i això ha impulsat la venda d'electrificats de totes dues marques. Les entregues de cotxes electrificats van créixer un 95,3% durant el primer trimestre fins a assolir les 37.700 unitats, quasi el doble que les 19.300 del mateix període de l'any passat.