Brussel·les guanya el pols a França i ratifica l'acord de Mercosur
França i Polònia assumeixen que no tenen prou força per bloquejar el pacte i ja negocien contrapartides amb la Comissió Europea
Brussel·lesVint-i-cinc anys de negociacions sembla que no són prou per tancar un pacte comercial. Després que la Unió Europea tanqués l'acord amb Mercosur (l'Argentina, el Brasil, l'Uruguai, el Paraguai i Bolívia) el desembre de l'any passat, el bloc europeu encara ha de ratificar-lo. Un altre tràmit que també es pot complicar, sobretot davant l'oposició de França i Polònia. Tot i això, tant París com Varsòvia ja han assumit que a hores d'ara no tenen prou força per bloquejar l'entesa i s'han obert a negociar contrapartides amb la Comissió Europea.
Sigui com sigui, no es preveu que el camí fins a l'aprovació final sigui fàcil. El primer pas del procés ja comença més tard del que s'esperava. La Comissió Europea preveia presentar la validació del text legal acordat a principis d'estiu, però va decidir ajornar-la a l'espera de tancar un acord comercial amb l'administració de Donald Trump. De fet, Brussel·les tot just ha disparat el tret de sortida del procés de ratificació aquest dimecres, i ara hi han de donar llum verda els estats membres i el Parlament Europeu, que són les institucions que més traves hi han posat fins ara.
Ara bé, la Comissió Europea d'Ursula von der Leyen confia que podrà convèncer els governs estatals i una majoria d'eurodiputats, i ha acceptat fer petites modificacions per fer-los canviar d'opinió. A més, els estats membres el poden aprovar per majoria qualificada i no cal que tots els governs estatals hi estiguin a favor. L'únic país que obertament hi estava en contra era França, i des que l'extrema dreta va recuperar la presidència a Polònia també el país polonès. Dos estats de 27 que, per si sols, no tenen prou força per fer caure l'acord comercial.
De fet, tant París com Varsòvia, en veure que no tenen prou força per bloquejar el pacte, ja han dit públicament que estan disposats a negociar algunes modificacions del text legal. "Hem acordat que, com que França no es vol afegir a la minoria de bloqueig, almenys hauríem de preparar alguns mecanismes de defensa", ha admès en roda de premsa el primer ministre polonès, Donald Tusk. Al seu torn, la portaveu del govern francès, Sophie Primas, ha anunciat que ja han rebut la proposta de Brussel·les de modificar part del text legal de l'acord i l'executiu gal ara està analitzant les salvaguardes per protegir alguns productes clau del sector agroalimentari de la Unió Europea.
El comissari europeu de Comerç, Maros Sefcovic, ha confirmat que Brussel·les ha ofert contrapartides als països que han presentat més oposició i s'ha mostrat convençut que aconseguirà ratificar definitivament l'acord abans que s'acabi l'any. En tot cas, el dirigent comunitari ha avisat que aquestes modificacions no suposarà reobrir les negociacions. "No tornarem a obrir el text de l'acord, es tracta d'un instrument unilateral que permeti activar un mecanisme de salvaguarda en cas que sigui necessari", ha aclarit en roda de premsa.
Un acord "històric"
Els dirigents de la Unió Europea repeteixen una vegada i una altra que es tracta d'un acord comercial “històric”. Tal com va reivindicar Von der Leyen quan va tancar l'acord amb Mercosur, Sefcovic ha assegurat que es tracta de l'entesa de lliure comerç més gran que ha firmat el bloc comunitari: crearà un mercat conjunt de més de 780 milions de persones i es calcula que estalviarà uns 4.000 milions d'aranzels als europeus cada any. A més, Brussel·les estima que permetrà incrementar un 39% les exportacions de la UE a Mercosur durant els pròxims anys, uns 49.000 milions d'euros més, i contribuirà a donar feina a unes 440.000 persones arreu del club europeu. D'altra banda, Brussel·les també ha renovat l'acord comercial que té amb Mèxic.
En concret, l'acord amb Mercosur pretén eliminar o reduir de manera substancial els aranzels als quals estan sotmesos els cotxes (al voltant del 35%), la maquinària (entre un 14% i un 20%) i els fàrmacs (més d'un 14%), tres sectors als quals la UE pretén incrementar de manera substancial les exportacions als països de Mercosur. També es vol acabar amb els impostos de duanes de productes com el vi (per sobre del 35%), la xocolata (20%) i l'oli d'oliva (10%).
Alguns agents agroalimentaris, estats membres i partits polítics (sobretot d'extrema dreta i de l'esquerra europea) s'han mostrat històricament en contra d'aquest pacte comercial, perquè consideren que pot anar en detriment del sector primari europeu i de la producció local. Tanmateix, la Comissió Europea assegura que el lliure comerç en general i en concret amb els països de Mercosur és positiu per a la Unió Europea. "Som els més competitius del món. Ningú és més competitiu que nosaltres", ha defensat Sefcovic.