Ramaderia

Catalunya comença a vacunar les granges fora dels focus gironins de dermatosi

El departament d'Agricultura vacunarà uns 370.000 animals de la Catalunya Central, els Pirineus i l'Aran, i part de les comarques de Barcelona, el Penedès i Lleida

GironaEl govern de la Generalitat ha donat llum verda a una nova fase de vacunació per fer front a la dermatosi nodular contagiosa (DNC) que, de moment, afecta divuit granges bovines de les comarques gironines. El departament d'Agricultura començarà a vacunar prop de 370.000 animals fora de les zones actuals de restricció, en una ampliació de la cobertura que inclou la Catalunya Central, els Pirineus i l’Aran, així com part de les comarques de Barcelona, el Penedès i Lleida. Aquesta mesura s’adopta després que, des del 24 d’octubre, no s’hagin declarat nous focus de la malaltia fora dels tres radis de restricció existents a l’Alt Empordà i al Gironès.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La nova zona de restricció addicional comprèn un total de 23 comarques on fins ara no s’ha detectat cap positiu, però que, per precaució i seguretat, cal vacunar per tal que el virus, extremadament contagiós, no es propagui. Així doncs, a partir d’ara, Catalunya disposa de dues zones de vacunació diferenciades: la zona 1, corresponent a les àrees on s’havia declarat la malaltia, i la zona 2, o zona de restricció addicional (ZRA), on s’inicia ara l'administració de dosis. A les dues zones, la vacunació es durà a terme de manera simultània. El pla, elaborat conjuntament amb el ministeri d’Agricultura, ha estat aprovat per la Comissió Europea, encarregada de validar tots els protocols relatius a aquesta malaltia, considerada d’erradicació prioritària. El mapa del govern espanyol també preveu començar a vacunar a la part més oriental d'Aragó, on es concentren moltes explotacions ramaderes i, de moment, les Terres de l’Ebre és l'única regió de Catalunya que queda exclosa dels protocols d'immunització de les granges de vaquí.

Cargando
No hay anuncios

Les granges del voltant de la incineradora, prioritàries

Igual que en els radis gironins, en aquesta segona fase de vacunació també es prioritzaran primer les explotacions amb animals de reproducció de llet i de carn, per preservar el patrimoni genètic i assegurar la continuïtat productiva. Posteriorment, s’actuarà sobre els engreixos purs, sense vaques reproductores. Igualment, es donarà prioritat al radi de cinc quilòmetres al voltant de la planta de destrucció de cadàvers de Térmens (Noguera), on les últimes setmanes s’han incinerat els més de 2.000 caps de bestiar procedents de les granges gironines afectades pels buits sanitaris.

Cargando
No hay anuncios

L'altre segment prioritari seran les explotacions properes als escorxadors de boví amb més intensitat de moviment d’animals. I durant el període de vacunació, a la zona de restricció addicional no es permet el moviment d’animals vius, excepte els que es destinen a escorxador, mentre que la llet es pot comercialitzar i traslladar sense problema.

Ara mateix, els percentatges de vacunació en el primer focus de Castelló d’Empúries arriben al 88,9% de les granges i al 95,5% dels animals i, en el conjunt dels tres focus inicials, la cobertura és del 74,07% de les explotacions i del 75,66% dels animals. Unes xifres cada vegada més a prop de l’objectiu del 90% d’explotacions i del 75% del cens vacunat, que permetrien, en cas de detectar-se nous positius, evitar els sacrificis de tota la granja.

Cargando
No hay anuncios