La venda de cotxes a Espanya se situa a nivells del Marroc
El mercat de l'automòbil a Espanya s'encongeix a nivells de fa 20 anys. El 2012 es vendran 750.000 vehicles, un 7% menys, i les xifres s'apropen als nivells de vendes previstos al Marroc.
BARCELONA.Les xifres de matriculacions de turismes al maig van erigir-se ahir com un senyal inequívoc de la paràlisi que pateixen les butxaques dels consumidors, castigades per la crisi. Al maig les vendes van accentuar la caiguda fins al 10% en el cas de Catalunya i el 8% al global de l'Estat. El sector, segons les dades de la patronal espanyola de fabricants de vehicles (Anfac), segueix en nivells molt preocupants: les matriculacions entre el gener i el maig, de 332.811 unitats, mostren l'inici d'any més fluix de tota la sèrie històrica que es remunta al 1989. El canal de vendes a particulars ja fa 23 mesos que retrocedeix.
L'escenari, sense remuntada a curt termini, va dur ahir la patronal a aparcar l'objectiu de repetir les vendes, que ja van ser minses, de l'any passat (800.000 cotxes) i rebaixar en 50.000 unitats les previsions. Si res no canvia, doncs, el sector calcula que es matricularan uns 750.000 vehicles, una dada que aboca Espanya a un mercat interior més semblant al del Marroc que al que li pertocaria com a segon principal fabricant de vehicles d'Europa.
L'horitzó d'un quart any de greu crisi va dur la patronal a reclamar de nou un pla urgent per ressuscitar el sector, tot i que no va concretar cap mesura concreta. Les ajudes directes a la compra no estan damunt la taula de converses discretes amb el govern de Mariano Rajoy, però sí altres propostes com els avantatges fiscals. El gran preocupació és l'efecte negatiu que pot afegir al sector una pujada de l'IVA.
La inversió, a la corda fluixa
Els 15 centres de producció que hi ha a Espanya defensaven l'atractiu d'un mercat interior fort per instal·lar-s'hi. A ningú se li escapa el risc que suposa perdre aquest valor. La responsable de l'àrea econòmica de la patronal, Aránzazu Mur, va defensar els incentius com una via per "consolidar les inversions del sector de l'automòbil". Anfac va avisar que un mercat local viu és clau per mantenir l'interès de les multinacionals en les seves plantes. "La tendència és que les inversions segueixin el desenvolupament dels mercats", va dir, especialment quan Europa perd pes en la producció mundial.