Competència

Brussel·les investiga un possible oligopoli a la terminal més gran de contenidors del port de Barcelona

La Comissió Europea té "dubtes" sobre "competència" respecte a la transacció que afecta la terminal Best

Brussel·les/BarcelonaLa Comissió Europea ha obert una investigació sobre una operació de compravenda de la Terminal Catalunya SAU (Tercat), l'empresa que opera la principal terminal de contenidors del port de Barcelona, anomenada Barcelona Europe South Terminal (Best). Abans de l'operació, que encara no està tancada, Tercat estava sota control exclusiu de Hutchison Ports, i Brussel·les ha posat la lupa en l'intent de Terminal Investment Limited Holding (TIL), de la naviliera MSC, d'apoderar-se del 50% d'aquesta operadora.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El cas és que l'adquirent pertany a una naviliera que és el líder mundial del transport marítim de contenidors i té una gran presència d'operacions al port de la capital de Catalunya; per la seva banda, Hutchison Ports és el principal operador al port de la capital catalana. Aquesta concentració del negoci en mans de dos gegants del sector és el que ha fet despertar "dubtes" en matèria de "competència" a Brussel·les.

Cargando
No hay anuncios

Brussel·les vol esbrinar si la fusió de les dues entitats, que controlaran el global de la terminal Best, pot traduir-se en un "tracte preferencial" a la companyia MSC i provocar un "increment de preus, un accés més tardà al moll i una disponibilitat limitada de grues i espai d'emmagatzematge" a la resta de competidors del sector. "Aquesta exclusió parcial pot ser una estratègia rendible per a l'entitat fusionada", apunta l'executiu comunitari en un comunicat.

La Comissió Europa també recorda que ha detectat en les investigacions preliminars, les quals l'han portat a avaluar amb "profunditat" la proposta de compra, que els competidors de transport marítim regular de MSC "sembla" que tenen una "possibilitat limitada" de canviar de terminal de contenidors a la infraestructura portuària. Des del port de Barcelona mostren “tot el respecte a les autoritats de competència”, informa Cristina Martin.

Cargando
No hay anuncios

La proposta de l'operació que afecta la principal terminal de contenidors del port de la capital de Catalunya va ser notificada a la Comissió Europea el 5 de novembre i ara l'executiu comunitari té 90 dies laborables, fins al 30 d'abril de l'any que ve, per prendre una decisió definitiva. En tot cas, el comunicat de Brussel·les vol deixar clar que els temors inicials expressats per la mateixa Comissió Europea i l'obertura de la investigació no prejutgen el cas.

Cargando
No hay anuncios

Una terminal en creixement

Cal recordar que la principal terminal de contenidors del port de Barcelona va ampliar un 25% la seva capacitat l'estiu passat. Des que es va posar en marxa, l'any 2012, la terminal Best, gestionada pel grup hongkonguès Hutchison Ports, no ha parat de créixer i ha donat servei a grans vaixells portacontenidors de manera simultània mentre camions i trens surten constantment de les seves instal·lacions per repartir la mercaderia. Situada al moll Prat, la part del port més allunyada de la ciutat, hi treballen més de 1.100 estibadors.

Cargando
No hay anuncios

La instal·lació acaba d'incorporar set blocs de contenidors i ha arribat fins a un total de 34. Cada bloc té una capacitat d’emmagatzematge anual d'aproximadament 100.000 TEU –unitat equivalent a un contenidor de 20 peus, uns 6,1 metres–. L'any passat Best va batre el seu rècord amb més de 2,7 milions de contenidors, encara amb camp per córrer amb els nous blocs.

Amb una inversió de 150 milions d'euros, l'ampliació s'ha executat en deu hectàrees de terreny que el port de Barcelona va entregar a Hutchison, que ha ampliat la superfície que ocupa fins a les noranta hectàrees. En els pròxims anys la terminal Best té previst créixer encara més i ho vol fer en uns terrenys adjacents que li permetran arribar a una superfície de cent hectàrees, on ara només hi ha sorra. Passarà a disposar de quaranta blocs de contenidors, una vintena de grues i 4.000 endolls refrigerats.