Més de 10.000 hotels contra Booking: macrodemanda europea per clàusules abusives
A l'Estat denunciaran la plataforma unes 600 companyies, el 30% de les quals són catalanes
BarcelonaQuan es comencen a preparar les vacances, el procés per trobar un hotel o apartament passa ara per Booking, sense dependre de tercers com les agències de viatges. Aquest canvi ha tingut molts impactes en el dia a dia dels establiments. Amb Booking, han guanyat visibilitat i transparència —els comentaris hi fan molt a l'hora de triar un lloc o un altre—, però també s'han hagut d'adaptar a unes clàusules que consideren abusives. El preu que ofereix Booking acostuma a ser el més baix perquè, tal com critiquen els empresaris del sector, la plataforma no els deixa comercialitzar l'habitació més barata a altres plataformes digitals, ni tan sols a la seva pàgina web. Això sense oblidar que els hotels han de pagar una quota per cada reserva d'un 15% de mitjana a Europa, tot i que pot arribar a ser de més del 20%.
Davant d'aquesta nova realitat de negoci, els hotelers de tot Europa estan preparant una macrodemanda col·lectiva contra la plataforma. Més de 10.000 allotjaments de 30 països ja s'han sumat a la batalla legal, comandada per l'associació europea Hotrec. Booking es menja el 71% del negoci de les agències de viatges en línia a Europa, una proporció que no para de créixer i en l'última dècada ha crescut un 10%, en detriment d'altres competidors com Expedia, que només arriba a una quota de mercat del 15%.
"Aquesta concentració fa que els hotels depenguin moltíssim de Booking per a la visibilitat i les reserves, especialment els establiments més petits i independents, i aquesta dependència ha permès a Booking imposar condicions contractuals injustes, com ara comissions elevades i clàusules restrictives. Això redueix els marges dels hotels, limita la seva capacitat per competir de manera justa i, en última instància, perjudica l'elecció del consumidor", critiquen des de l'associació.
La macrodemanda europea arriba després que diferents autoritats de la competència, entre les quals l'espanyola, hagin declarat abusives les condicions que obliguen a oferir el mateix preu, o més baix, a Booking, conegudes com a clàusules de paritat. A banda, el setembre de l'any passat el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va determinar que aquestes clàusules restringeixen la competència, una resolució que donava resposta a una denúncia de 2.000 hotelers d'Alemanya que va arrencar l'any 2012 i que ara s'estén per tot Europa.
La previsió és presentar la macrodemanda col·lectiva en els pròxims mesos al Tribunal d'Amsterdam, ciutat on Booking va néixer a finals dels noranta. Hotrec considera que si la justícia els torna a donar la raó els hotels tindran dret a una compensació que cobreixi les comissions excessives pagades més els interessos. "Durant dues dècades, les comissions inflades i anticompetitives han causat pèrdues milionàries als hotels europeus", remarquen des d'Hotrec. L'associació calcula que el total dels danys pot pujar a centenars de milions d'euros. Per a Booking, la sentència del TJUE "no conclou que les clàusules de paritat de Booking siguin anticompetitives ni que afectin la competència". "Defensarem davant dels tribunals que les clàusules de paritat no tenen un efecte anticompetitiu", adverteixen des de la plataforma. En països com Àustria i França ja estan prohibides.
Una quota del 90% a Espanya
A Espanya, Booking hi va arribar fa més de 20 anys i aglutina uns 200.000 establiments. Segons la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat), més del 80% dels establiments de l'Estat comercialitzen les seves habitacions a Booking. Alguns facturen el 60% a través de la plataforma. Per a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), la quota de mercat de la plataforma ha oscil·lat en els últims anys entre el 70% i el 90%.
Els hotelers espanyols no se sumaran a la macrodemanda col·lectiva dels seus companys europeus, sinó que l'articularan a través dels tribunals d'aquí. "Són més ràpids que els europeus", defensa el secretari general de la Cehat, Ramon Estalella, que recorda els anys que han estat els hotelers alemanys esperant que els donessin la raó, i ara encara esperen que els compensin.
El despatx madrileny CCS Abogados, liderat per Jaime Concheiro, serà qui centralitzarà la demanda espanyola per reclamar part de les comissions injustament pagades a Booking des de l'any 2004. De moment, s'hi han sumat més de 600 companyies hoteleres de l'Estat, entre les quals hi ha grans cadenes que tenen més de 100 establiments. Les empreses catalanes representen prop del 30%. La previsió és presentar la reclamació l'any que ve, amb la voluntat d'arribar a uns 2.000 denunciants. Els hotelers poden unir-se a la demanda o vendre els seus drets a reclamar, una opció que estan escollint els que tenen por de les represàlies de Booking. En tots dos casos, si guanyen, rebran un 70% de la indemnització que s'aconsegueixi, amb el 30% destinat a cobrir els costos del procés.
Així mateix, la CNMC va multar amb més de 413 milions d'euros Booking l'any passat per l'ús de clàusules com les de paritat de preu, però també per altres condicions comercials abusives com la possibilitat que té la plataforma d'abaixar unilateralment els preus o afavorir els establiments que hi comercialitzen més habitacions. La companyia va presentar un recurs contenciós administratiu contra la resolució a l'Audiència Nacional i el tribunal va aprovar cautelarment la suspensió de la multa, a l'espera que la qüestió es resolgui definitivament.