La nova terminal de la Llagosta rebrà el primer tren de mercaderies a principis de gener
Adif inverteix més de 123 M€ en la modernització d'una infraestructura clau per reduir els camions a les carreteres
BarcelonaA quinze quilòmetres de Barcelona s'està configurant un node logístic estratègic per al transport internacional ferroviari de mercaderies, una de les assignatures pendents del teixit productiu català. La nova terminal de la Llagosta encara no està enllestida del tot, però està a punt d'assolir una primera fita. Durant els primers dies de l'any que ve la infraestructura rebrà el seu primer tren, provinent d'Anvers (Bèlgica).
Es donarà així per finalitzada la primera fase de les obres de modernització de la terminal, que ha suposat una inversió de més de 123 milions d'euros per part d'Adif. Juntament amb l'empresa adjudicatària de la terminal, Combiconnect, el gestor d'infraestructures estatal iniciarà l'operativa a la infraestructura, amb l'objectiu de perfeccionar processos i validar les operacions abans de la seva explotació.
El període de proves a la Llagosta arrencarà el dimecres 7 de gener amb la rebuda del tren que arribarà d'Anvers completament carregat. A la terminal es descarregaran contenidors i semiremolcs, i se'n carregaran d'altres perquè el tren pugui retornar a la ciutat belga. Segons fonts d'Adif, a partir d'aquesta primera prova, la terminal anirà augmentant "de forma gradual" la seva activitat en els mesos vinents.
Abans de les obres, que van començar a finals del 2022, la Llagosta es dedicava principalment al tràfic d'automòbils i només podia fer-ho amb ample ibèric, amb un paper residual dels contenidors que rebia. La primera fase dels treballs ha suposat la connexió de la terminal en ample mixt (internacional i ibèric) mitjançant un tercer carril que connecta amb la línia de tren Mollet-el Papiol, per on circulen les línies R7 i R8 de Rodalies. A través d'aquesta línia, la terminal està connectada amb el nus de Castellbisbal, peça clau del corredor mediterrani, i el Port de Barcelona, en plena transformació per augmentar també el trànsit ferroviari per donar sortida a tots els contenidors que rep. De fet, amb la posada en marxa de la nova terminal, el port guanyarà capacitat ferroviària per a tràfics marítims, ja que operacions que ara per ara s'estan fent a la terminal del Morrot es traslladaran a la Llagosta i es descongestionaran els accessos portuaris.
Queda pendent la segona fase de les obres, encara sense calendari ni pressupost. Aquesta etapa consistirà en la posada en servei de les vies d'ample internacional que connectaran amb la línia d'alta velocitat que uneix Barcelona amb la frontera francesa. Un cop estiguin en marxa, trens com el que arribarà d'Anvers en unes setmanes podran dirigir-se directament a la Llagosta i no fer com haurà de fer ara: s'aturarà a Mollet, fins on pot arribar en ample internacional des de França, per agafar les vies d'ample mixt que van cap a la Llagosta.
Capacitat per a 2.600 trens
Amb l'aposta pel transport ferroviari, la terminal, en plena zona de gran activitat industrial i molt a prop de l'AP-7, servirà per substituir camions per trens, fet que facilitarà el transbordament de les mercaderies i absorbirà més contenidors. "Reflecteix el compromís a llarg termini per reforçar el transport intermodal i donar suport a solucions logístiques més sostenibles", assenyalen des de Combiconnect, que operarà la terminal durant un període de vint anys, ampliable a un màxim de vint anys més.
La terminal de la Llagosta disposa d'una superfície de 105.400 metres quadrats, amb una terminal de càrrega intermodal de 85.200 metres quadrats. Quan la nova plataforma logística estigui a ple rendiment, podrà rebre fins a 2.600 trens. Per a Combiconnect, una empresa conjunta temporal constituïda per Hupac Ibérica i TPNOVA, "Espanya és un mercat emergent i en ràpid creixement per al transport intermodal, amb una necessitat creixent d'infraestructures de transbordament modernes i ben connectades". Actualment, la quota ferroviària se situa en el 4% en l'àmbit estatal i s'aspira a arribar al 10% de cara al 2030. Per a la posada en marxa de la terminal, l'adjudicatària ha invertit 20 milions d'euros.